1.466 verkeersgewonden in één jaar, Karremans luidt noodklok: ‘Je krijgt het er ijskoud van’

“1.466. Zoveel mensen raakten vorig jaar gewond in het verkeer in Rotterdam”, begint Vincent Karremans, wethouder mobiliteit, zijn betoog. Dat zijn zo’n 4 slachtoffers per dag. In de afgelopen 10 jaar was het nog nooit zo slecht gesteld met de Rotterdamse verkeersveiligheid. En dus trekt Karremans hard aan de bel: “De pakkans moet omhoog.”

Rotterdam, Amsterdam, Utrecht en Den Haag, willen ruimere bevoegdheden om de verkeersveiligheid te handhaven. De Tweede Kamer en het kabinet moeten de vier steden helpen om effectiever op te treden tegen verkeersovertredingen. “Het gaat al jaren de verkeerde kant op met de verkeersveiligheid”, schrijft Karremans in een bericht op LinkedIn. “Met onbeschrijfelijk veel leed en verdriet tot gevolg.”

2023 telde in Rotterdam 1.466 verkeersgewonden en 14 verkeersdoden. “Je krijgt het er als mens, maar ook als wethouder mobiliteit, ijskoud van”, deelt Karremans. “En je voelt je er ook machteloos door.”

Vermeende pakkans
Karremans noemt het gedrag van verkeersdeelnemers de belangrijkste oorzaak. Volgens hem is er een grote groep weggebruikers die denkt dat het overtreden van de verkeersregels geen gevolgen heeft: “82% schat de pakkans in als laag.” Ofwel: omdat weggebruikers denken dat ze toch niet gepakt worden voor het begaan van een verkeersovertreding, zijn ze sneller geneigd de verkeersregels aan hun laars te lappen.

Juist daar ligt het probleem volgens Karremans. Met twee maatregelen wil hij dit beeld veranderen. Allereerst wil Karremans meer bevoegdheden voor gemeenten om flitspalen te plaatsen. Nu ligt die bevoegdheid nog bij het Openbaar Ministerie, dat volgens Karremans vaak aanspoort op het aanleggen van drempels. Maar: “Stel ik wil slechts 10% van die straten serieus aanpakken en verkeersveiliger maken – conform advies van het OM – dan ben ik 65 (!) jaar bezig. En ik wil niet de verkeersveiligheid verbeteren in 2089, maar vandaag.” Bovendien zouden drempels duur, niet tramvriendelijk en onwenselijk voor hulpdiensten zijn.

Anderzijds doet Karremans een beroep op de BOA’s. Als zij meer bevoegdheden krijgen, kunnen ze alcohol- en snelheidscontroles houden. “Zo verhogen we de pakkans, beïnvloeden we gedrag en laten we bovendien snelheidsovertreders betalen voor veiligere straten.”