De Blankenburgverbinding is iets wat de Rozenburgers en de bewoners uit de Nissewaard al jaren bezighoudt. Maar aan het eind van de Blankenburgverbinding brandt toch echt licht voor vervoerder EBS. Afgelopen november geeft EBS aan graag door de tunnel te willen, dit was niet mogelijk door de hoge tolkosten. Tot nu dan. In ieder geval voor nu trekt de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag de portemonnee.
De nieuwe snelweg, de A24 met daarin de Blankenburgverbinding tussen Rozenburg en Vlaardingen – gaat op zaterdag 7 december open. Leefbaar Rotterdam stelde schriftelijke vragen om EBS toch door de tunnel te kunnen laten rijden.‘’Het blijft belachelijk dat men vanaf het centrum van Rotterdam eerder in Antwerpen staat dan in Rozenburg”, zo reageert Leefbaar-raadslid Joey de Waard. Bij EBS zou er sprake zijn van een exploitatietekort van 400.000 euro. Rozenburgers zijn blij toe dat er dan toch echt een buslijn komt. ‘’Mijn zoon die dan met de bus kan en dan de trein naar Leiden in plaats van omrijden Rozenburg- Spijkenisse- Schiedam- Leiden. Het wordt nu veel makkelijker en sneller voor Rozenburgers!’’ ‘’Hopelijk blijft het wel tolvrij voor langer dan een jaartje, zoals nu gepland staat’’, vult iemand aan.
Van de pont die uit de running lag, een tunneldeel dat verkeerd geplaatst wordt tot aan de tolkosten die hoog uitvielen. In Rozenburg is niet veel vertrouwen meer wat betreft vervoer. ‘’We zijn altijd sceptisch over plannen voor het OV waarin geen lange termijnvisie is opgenomen’’, laat een Rozenburger weten. Maar dat mag de pret niet drukken. ‘’Dat neemt niet weg dat het top is dat die busverbinding er komt’’, voegt ze toe. Na 2025 is het aan het Rijk om te denken over de tol. Niet iedereen is even positief. ‘’De tol zal wel weer doorberekend worden’’, reageert een man.
De tunnel, ofwel de Blankenburgverbinding heeft het Rijk 2,2 miljard euro gekost. Om dit geld enigszins terug in het laadje te brengen, voerde het Rijk een tolroute in. Busreizigers hoeven dit dus niet te betalen. Toch is niet iedereen geheel tevreden. De nieuwe A24 is bedoeld om de rest van de weg, de Europoort te ontlasten. Er zijn veel bedrijfswagens die gebruik maken van de wegen. ‘’Beroepsvervoer zoals bij ons mag niet door tol, tenzij je dat zelf betaald anders moet je gewoon omrijden. Dus wat blijft er over. Ik ga toch met de pont’’, laat een man ons weten.