Aziatische Rotterdammers meer gerepresenteerd in films: ‘Gevoel dat je ook gezien wordt’

De film Everything Everywhere All at Once was de grote winnaar van de Screen Actors Guild awards eind februari. De film is een van vele Aziatische films die sinds 2020 internationale successen heeft geboekt. Tijdens de ceremonie vertelt acteur James Hong hoe de filmindustrie 70 jaar geleden met Aziatische acteurs omging. Rotterdammers met Aziatische roots zijn blij met het succes van de Aziatische film- en televisieproducties: “Fijn om te zien dat ik ook een kans heb om het te maken.”

Rotterdamse regisseur Froukje Tan heeft sterke banden met de Chinese cultuur en maakte een Rotterdamse de kungfufilm, Kung Fu Leeuw die momenteel in de bioscoop draait. “Ik had deze film ( Kung Fu Leeuw) tien jaar geleden best willen maken. Toen hoorde ik nog wel eens, ‘Vind je het niet te politiek correct?’, dus wat dat betreft, denk ik dat er echt iets aan het veranderen is”, vertelt ze aan OPEN Rotterdam. Het lijkt erop dat het filmklimaat in Nederland steeds meer openstaat voor het laten zien van verschillende culturen.

Filmproducent In-Soo Radstake, net als Tan ook een Rotterdammer, vindt dat de representatie van Aziatische Nederlanders vooruit gaat, maar dat er ook winst valt te halen binnen de Aziatische cultuur zelf. Hoe daar wordt gekeken naar werk in de kunstsector gekeken. “Beroepen als kunstenaar, filmmaker of acteur staan niet in een hoog aanzien. Dat is mede een oorzaak van een lage instroom van Aziatische Nederlanders op toneelscholen en de Filmacademie.” Radstake is naast filmmaker ook mede-oprichter van de stichting Meer dan Babi Pangang, die zich inzet voor betere promotie voor Aziaten in Nederland.