Basisschoolleerlingen leren rekenen op z’n Rotterdams

Basisschoolleerlingen van honderd scholen in Rotterdam, krijgen dagelijks Rotterdamse verhaalsommen. Iets met kennen en kannen? Dat niet! De leerlingen van groep drie tot en met acht krijgen sommen over gebouwen, sportverenigingen, activiteiten en herkenningspunten uit Rotterdam. Doel: Rekenen leuker en toegankelijker maken voor kinderen.

In 2020 bedacht Patrick de Jong een project om rekenen leuker te maken voor leerlingen en het bedenken van de sommen makkelijker voor zijn (mede) leerkrachten. Inmiddels is deze nieuwe (online) rekenmethode DagelijksRekenen op verschillende basisscholen al in gebruik. Leerlingen krijgen verhaal- en redactiesommen die qua context dichter aansluiten op hun leefwereld. Daarnaast leren ze naast het rekenen ook hun eigen stad iets beter kennen.

De proefperiode, waarin de basisscholen kunnen kijken of deze methode aanslaat bij de leerlingen, loopt tot de mei vakantie. Hierna kan er een aanvraag worden gedaan om dit door de gemeente te laten subsidiëren. Ook zijn andere steden inmiddels gestart met een pilot.