De bewoners van Bloemhof willen niet akkoord gaan met de aangekondigde huurverhoging van 5,5%. Dit komt door achterstallig onderhoud en het verzakken van de woningen. Zij hebben daarom bezwaren ingediend, maar deze heeft Woonstad afgewezen. Door een miscommunicatie lijkt een deel van de mails niet aangekomen te zijn bij de desbetreffende bewoners. Daarom geeft de wooncorporatie hen twee weken extra tijd om hun bezwaar in te trekken.
De bewoners uit Bloemhof die bezwaar hebben ingediend tegen de aangekondigde huurverhoging kregen maandag 17 juni een mail van Woonstad. Hierin stond het volgende: “Je hebt bezwaar gemaakt tegen de huurverhoging. Eerder hebben wij je laten weten dat je bezwaar is afgewezen. Wij hebben je gevraagd om het bezwaar terug te trekken, maar we hebben nog geen reactie ontvangen.” Verderop in de mail staat: “Als wij je terugtrekking niet binnen 5 dagen ontvangen, moeten wij het bezwaar doorsturen naar de Huurcommissie. De Huurcommissie vraagt je dan om € 25,00 te betalen. Je betaalt dit bedrag vooruit. Als je de zaak wint, krijg je het geld terug.”
Veel van de desbetreffende bewoners geven aan geen afwijzing te hebben ontvangen. Volgens Woonstad komt dit waarschijnlijk door een technische storing. De mail van maandag riep dan ook veel vragen en reacties op. “Ze zijn gek… ik heb eerder niks ontvangen!”, reageert een bewoner onder een Facebookpost (zie de afbeelding hierboven). Door de vele mails die Woonstad hierover binnen kreeg, heeft de wooncorporatie besloten alle bewoners twee weken extra de tijd te geven om hun bezwaar alsnog in te trekken.
Update
Renate van der Graaf is een van de bewoners uit Bloemhof die geen afwijzing heeft gekregen en werd verrast door de mail van Woonstad afgelopen maandag. Toen ze vroeg naar bewijs van de afwijzing, kreeg ze een bericht terug dat naar haar verstuurd zou zijn op 3 mei. Hierin stond het volgende: “Begrijp je dat we je geen gelijk geven? Trek dan je bezwaar terug. Laat dit ons weten voor 17 mei 2024 via een e-mail naar [email protected]. Doe je dat niet, dan sturen we je bezwaar alsnog door naar de Huurcommissie.”
Renate had dit bericht niet ontvangen. Ze vindt het erg vreemd dat ze precies een maand later, op maandag 17 juni, nogmaals het verzoek van Woonstad krijgt om haar bezwaar in te trekken. “De deadline van 17 mei is tenslotte allang verstreken”, zegt ze. Woonstad geeft aan dat zij weinig reacties binnen kregen naar aanleiding van de deadline van 17 mei. Daarom heeft de wooncorporatie besloten nogmaals een bericht de deur uit te doen om mensen te wijzen op het terugtrekken van hun bezwaar. “We snappen dat dat voor bewoners verwarrend kan zijn”, aldus Woonstad.
80 centimeter gezakt
Woningen in de wijk Bloemhof zakken steeds verder de grond in. In de afgelopen honderd jaar zijn duizenden huizen al 80 centimeter gezakt. De verzakkingen komen doordat de woningen niet op heipalen zijn gebouwd. In de jaren 20 en 30 van de vorige eeuw moesten er snel goedkope huizen komen voor arbeiders, waardoor de heipalen werden overgeslagen.
Buurtbewoner Veroniek vertelde ons eind vorig jaar over de situatie in de wijk en laat zien wat de gevolgen van de verzakking zijn voor haar huis. Zo zitten er scheuren in de muren en het plafond, en heeft ze last van schimmel. “Als je thuis zit ’s avonds, hoor je het huis werken”, vertelt ze. “Het spookt en ook die stank is niet te harden.”