‘Bijzonder dat een organisatie als de bibliotheek getroffen wordt door een cyberaanval’

Bibliotheek Rotterdam deelde op maandag 17 oktober op hun website dat er een computerstoring was, waardoor het systeem eruit lag. In de ochtend op dinsdag 18 oktober werd tijdens een spoedberaad bekend dat het ging om een cyberaanval op de organisatie: “Er moest zoveel gebeuren. Er was weinig ruimte voor emoties”, legt woordvoerder Nicole de Jong uit. “Er werd direct actie ondernomen en bedacht wat er voor de klant moest gebeuren.”

Momenteel zijn bijna alle vestigingen van Bibliotheek Rotterdam open. Klanten kunnen geen boeken lenen. “De leentermijn wordt verlengd”, legt de Jong uit. “Daarnaast kunnen klanten gebruik maken van de bibliotheek om activiteiten bij te wonen, boeken te lezen en om op de laptop via een hotspot te werken.” Bibliotheek Rotterdam heeft ervoor gekozen om de telefonische contactcentrum op te schalen voor vragen. Dit is te bereiken via het telefoonnummer: 010-2816100.

Het onderzoek is in handen van een organisatie die gespecialiseerd is in cybercriminaliteit. “Op dit moment is er nog weinig te zeggen over de gevolgen. Wij hopen eind deze week de omvang en gevolgen in beeld te hebben”, vertelt de Jong. “Bijzonder dat een organisatie als de bibliotheek getroffen wordt door een cyberaanval.”