Blijdorp Festival viert 10-jarig jubileum: ‘Een ultieme jongensdroom is uitgekomen’

Het Blijdorp Festival bestaat dit jaar 10 jaar! Wat begon als een kleinschalig initiatief van Frankie Dros en zijn vriend Nino, is uitgegroeid tot een groot evenement dat elk jaar ruim 15.000 bezoekers trekt. Frankie vertelt over de inspiratie achter het festival en wat er door de jaren heen is veranderd: “Iedereen uit de stad voelt zich hier welkom.”

Inspiratie
Tien jaar geleden besloten Frankie en Nino om hun passie voor muziek om te zetten in een festival. Ze draaiden al veel samen als dj’s tijdens clubfeesten. “Voor ons was het een logische vervolgstap om onze eigen feesten te organiseren.” Frankie vertelt dat iedereen in zijn vriendengroep naar verschillende muziekgenres luistert. Dit was zijn inspiratie om een zo divers programma bij het festival aan te bieden: van house en techno tot jazz. “Het was een ultieme jongensdroom.”

Veranderingen en groei
Frankie en zijn team zijn altijd trouw gebleven aan wat ze zelf leuk en mooi vinden. “We hebben altijd gezocht naar de echte identiteit van Blijdorp.” Die identiteit is volgens Frankie terug te zien in de hoge kwaliteit van artiesten en de speelse sfeer. “We willen een open-minded en fijne sfeer creëren waar iedereen zich veilig voelt, van 18 tot 80 jaar.” Zo heeft de huisstijl een vrolijk, kleurrijk thema met heel veel bloemetjes. Ook de decoratie van het festival is vaak verrassend en speels. Meestal in de vorm van originele podia namen als Paardenrace met vliegende wortels als decoratie. “Het hoeft allemaal niet zo serieus, doe maar lekker gek.”

Door de jaren heen zijn er best wat dingen veranderd aan het festival. Het terrein is opnieuw ingedeeld met nieuwe podia en decoraties. Ook is het team uitgebreid met andere vrienden uit de stad. Daarnaast is het aantal bezoekers van 1500 man bij de eerste editie gestegen naar 15.000 bezoekers bij de laatste editie. Frankie vertelt dat de afgelopen jaren veel bezoekers ook zijn meegegroeid met het festival. “Iemand kwam zelfs naar mij toe om mij te bedanken. Hij heeft namelijk zijn huidige vrouw op het festival ontmoet waar hij nu kinderen mee heeft. Blijkbaar hebben we een uniek plekje in de Rotterdamse agenda veroverd.”

Toekomstplannen
Voor deze editie heeft het festival de plattegrond omgegooid en stages samengevoegd om ruimte te maken voor nieuwe indelingen en decoraties. Het festival krijgt ook een eigen merchandise lijn. Als bedankje voor alle trouwe bezoekers is er ook een 10-daagse winactie. Hiermee kunnen zij prijzen winnen, zoals een Blijdorp-tatoeage, met een koets naar het festival en zelfs gratis toegang.

Voor de toekomst droomt Frankie van een tweedaags festival en een evenement waar mensen ook met hun kinderen naartoe kunnen. “Aan de andere kant werkt de huidige Blijdorp-formule en moeten we gewoon zo doorgaan. Don’t change a winning team.” Volgens Frankie is het Blijdorp Festival ontwikkeld tot hét visitekaartje van de stad, waar iedereen zich welkom voelt. “We zijn oprecht en authentiek gebleven. Dat herkennen en voelen mensen ook.” Op 10 augustus belooft het volgens Frankie weer een bijzondere dag te worden in het Roel Langerpark.