De Luchtclub meet de luchtkwaliteit in Kralingen: ‘Schrok me dood toen ik het zag’

Bij de Luchtclub meten ruim 500 Rotterdammers de luchtkwaliteit in hun buurt. Een van de leden is Rik Dalmeijer, die in Kralingen langs de snelweg woont. En dat merkt hij. Als hij de luchtfilters in zijn huis vervangt, zijn deze donkergrijs: “Dit is dus wat je normaal inademt.” 

Er zijn verschillende redenen waarom mensen meedoen aan de Luchtclub: “Mensen vinden het interessant om de luchtkwaliteit vanaf hun eigen balkon of in hun eigen straat te meten. Dat kan vanuit een bezorgdheid zijn, mensen die de technische kant interessant vinden of mensen die iets willen aantonen”, vertelt Peter van Breugel. Hij is luchtkwaliteit specialist bij de Milieudienst Rijnmond (DCMR). Volgens Peter is er bij deelnemers vooral wat bezorgdheid weggenomen en hebben ze een goed inzicht gekregen hoe er wordt gemeten. 

Luis in de pels
Rik heeft veel affiniteit met de ontwikkeling van de stad. Toch vindt hij wel dat de gemeente niet zomaar overal moet gaan bouwen en dat er ook gedacht moet worden aan de leefomgeving, vergroening en verduurzaming. “De gemeente wil goede groei, maar wij betrappen ze er ook weleens op dat er gewoon 30.000 huizen op korte termijn bij moeten komen. Wij zijn er als een soort luis in de pels om bij hun bewustwording te creëren.”

Zelf woont Rik nu op de plek waar vroeger de hockeyvelden van Leonidas lagen. Vanuit de gemeente kwam er ruimte voor 45 zelfbouwkavels. Geïnteresseerden konden onder bepaalde voorwaarden (bijvoorbeeld energiezuinig en van het gas af) hier hun eigen huis laten bouwen. “We hebben toen wel erg getwijfeld, want het ligt hier vlak langs de A16 en de Abram van Rijckevorselweg. Er is best wel veel geluid en een mindere luchtkwaliteit.” Vervolgens kwam de Luchtclub voorbij: “En meten is weten.”

‘De landingsbaan van Rotterdam-Oost’
De Abram van Rijckevorselweg is een druk knooppunt om in en uit Rotterdam te komen. Volgens Rik ook wel ‘de landingsbaan van Rotterdam-Oost’. De gemeente probeert deze af te schalen, maar ze zijn een beetje wispelturig. Dankzij hem staat de maximumsnelheid van 50 km/u nu op de weg. “Het ene moment staat de auto voorop en het andere moment zijn duurzaamheid en 30-kilometer wegen belangrijker.” 

Kralingen aan de Maas
Rik heeft de data van de Luchtclub kunnen gebruiken voor zijn initiatief ‘Kralingen aan de Maas’. Deze stichting wil er voor zorgen dat er niet zomaar 30.000 huizen bij worden gebouwd in Rotterdam-Oost. De stichting ontving van CityLab010 ook een subsidie van 100.000 euro. “Daar zijn wij heel blij mee en met dit geld willen we de omgeving, de buurman, meer een stem geven in dit traject. Bijvoorbeeld in een participatietraject.”

Het grootste deel van de luchtkwaliteit wordt overigens bepaald door wat er van buiten het Rotterdamse gebied komt aanwaaien. Ook is de luchtkwaliteit momenteel nog nooit zo goed geweest sinds er wordt gemeten, maar dat is geen reden om te stoppen met meten of verder verbeteren. Zeker op sommige plekken zoals bovengenoemde Abram van Rijckevorselweg. Ook al stopt de Luchtclub, DCMR hoopt dat mensen in hun eigen clubje door willen gaan. “Dan proberen we dat zo goed mogelijk te ondersteunen.”