De Rotterdamse Orkun’s kaarten zijn een Instagram succes

Veel Rotterdammers zijn dagelijks te vinden op hun social media accounts. Het gebruik hiervan kan puur vermaak zijn, sociale contacten onderhouden, trollen of gewooweg informatie opdoen. De Rotterdamse Orkun zorgt voor deze laatste groep. Zijn Instagram volgers krijgen door zijn account namelijk hun dagelijkse dosis geografische informatie.

CEO of Geography
De 21-jarige Orkun Köksal had als klein kind al een fascinatie voor geografische wereldkaarten. Door de kaart die boven zijn bed hing, leerde hij landsgrenzen en steden uit zijn hoofd. Zijn kennis vergrootte hij door ook geografische boeken te lezen en uiteindelijk heeft dit zijn carrièrepad beïnvloed. Orkun zit nu in het tweede jaar van zijn opleiding tot Aardrijkskundeleraar. Op de vraag of Orkun dan ook het type is dat in sociale kring altijd met (geografische) ‘wist-je-dat’ feitjes gooit is het antwoord: “Ja helaas wel. Gelukkig vinden mijn vrienden het ook heel leuk wat ik doe.”

Naast toekomstige leraar Aardrijkskunde is Orkun namelijk de maker van verschillende informatie kaarten, of mappen zoals hij dit zelf noemt. Deze maakt hij dagelijks en deelt hij op zijn Instagram account lover of geography. Op zijn account staat zijn zelfbenoemde titel: CEO of Geography. De kaarten die hij maakt variëren enorm in onderwerpen. Hij brengt op duidelijke en simplistische wijze de informatie in kaart. Orkun: “Ik doe voornamelijk Europa, omdat hierover het makkelijkst relevante informatie te vinden is.”

Het maken van de informatiekaarten kost Orkun niet veel tijd, dat kan in ongeveer twintig minuten. Het bedenken van een onderwerp en hier onderzoek naar doen, kost iets langer, ongeveer anderhalf tot twee uur. Soms krijgt Orkun ook informatie toegespeeld van zijn volgers, en andere keren zoekt hij de cijfers er zelf bij.

De Instagramaccount van Orkun is vanaf dag één een groot succes gebleken. Dit ziet hij niet alleen terug in de reacties en ‘kopjes koffie’ (gelddonaties) die hij krijgt van zijn volgers, maar ook door hoe zijn werk wereldwijd als bron wordt gebruikt. Na het begin, in 2019, heeft Orkun al verschillende interviews mogen geven. Zowel nationaal als internationaal. Hij vertelt ook dat hij zijn kaart over etenstijden in Europa, in Zweden viraal ging en dat hij hierdoor zijn eigen kaart terug zag op televisie in Zweedse talkshows. Als Rotterdamse mapmaker, lijkt het Orkun mooi om ook geverifieerd te kunnen worden op Instagram, daarmee zou hij namelijk als eerste map maker naast ‘bekende gezichten’ deze status verkrijgen. Inmiddels heeft de CEO van Geography 102-duizend volgers.

Rotterdam hoeft niet bang te zijn dat Orkun door zijn internetfaam vergeet zijn hart te volgen, ondanks dat hij geniet van de waardering die voor zijn werk krijgt. Zijn doel verwoordt hij heel duidelijk: “Ik wil wel gewoon Aardrijkskunde docent worden en iets anders kan er altijd nog bij komen.”