De Rotterdamse SkYline nu ook te zien in Gent

Mensen herken je aan hun silhouet, steden aan hun skyline. Dat weten we in Rotterdam maar al te goed. Ondanks dat Museum Rotterdam haar deuren in het Timmerhuis heeft gesloten, schittert een deel van haar collectie in een tentoonstelling van het Stadsmuseum Gent. Afgelopen week is de tentoonstelling SkYline. Hoogbouw in de Lage Landen in Gent geopend door Jan Jambon, minister President van de Vlaamse regering. Een tentoonstelling die Rotterdam, het Manhattan aan de Maas, en Gent, het Manhattan van de Middeleeuwen samenbrengt.

De tentoonstelling ‘SkYline. Hoogbouw in de Lage Landen’ in het STAM (Stadsmuseum Gent, België) brengt de Middeleeuwse skyline van Gent en de naoorlogse skyline van Rotterdam bij elkaar. Vroeger domineerden kerk- en belforttorens, vandaag evengoed kantoor- en woontorens. De Burj Khalifa is de hoogste, het Belfort de vurigste, de Boekentoren de wijste. En toen kwam Rotterdam, met Het Witte Huis de hoogte in, met De Rotterdam het grootste en met de Zwaan het ijkpunt. Een historische skyline naast een moderne. Het middeleeuwse Manhattan naast het Manhattan aan de Maas. Wat zit er achter de grillige lijnen van steen, staal en glas? En waarom blijven we het hoog, hoger, hoogst zoeken?

“In 2019 werd het idee geboren voor een internationale samenwerking tussen de stadsmusea van Rotterdam en Gent: een tentoonstelling met de werktitel Skyline. Twee steden met een geheel eigen karakter, die zich presenteren en onderscheiden met van verre zichtbare iconen. Gent stevig geworteld in het verleden, Rotterdam reikhalzend kijkend naar de toekomst.
Daarin staan ze binnen de lage landen voor internationale stedelijke ontwikkelingen. Want de stedelijke trots, het imago en de identiteit komt voor haar bewoners en bezoekers sterk tot uiting in de skyline van een stad. Uiteindelijk moesten we door de ontwikkelingen rond Museum Rotterdam het plan voor deze tentoonstelling in onze stad helaas laten varen. Een grote teleurstelling voor beide partijen, maar het concept bleek ijzersterk. De vergelijking tussen beide steden – het Manhattan aan de Maas en het Manhattan van de Middeleeuwen – bleef de leidraad.” vertelt Ingrid de Jager, directeur van Museum Rotterdam.

Bijzondere topstukken zijn het zilveren schaalmodel van de St. Laurenskerk uit 1912, de grote houten maquette uit 2008 en aangepast naar de situatie van 2019 voor de tentoonstelling ‘Nooit Gebouwd Rotterdam’, een pasteltekening van het ‘Witte Huis’ bij avond, de foto “Camouflage” van Hans Wilschut met weerspiegeling van het centrum van Rotterdam in het gebouw van de Nationale Nederlanden aan het Weena en een glasdia van een zeppelin boven de stad rond 1929.