Hoe Sebastiaan en Sjaak als loods in de Rotterdamse haven te maken krijgen met digitalisering

De Rotterdamse haven is de tiende haven van de wereld, en de grootste van Europa. Het gebied telt meer dan 3000 bedrijven, die intussen tienduizend vacatures te vergeven hebben. Maar zijn die vacatures ook de moeite waard? Hoe leuk is het om te werken in de haven? Dave van der Wal steekt van wal en zoekt het uit in… Langs de Maas.

De haven is een dynamische plek, met een constante stroom aan binnenkomende en vertrekkende schepen. De loodsen fungeren er als coördinatoren en communicators aan boord van de schepen. Zo zorgen ze voor een ontspannen binnenkomst en vertrek voor de kapitein en bemanning. In deze vierde aflevering spreekt Dave met loodsen Sjaak en Sebastiaan, die praten over de uitdagingen van hun beroep en de ontwikkelingen in de haven.

De rol van technologie
De podcast is opgenomen in het kantoor van de loodsen in het hart van de Rotterdamse haven. Uitkijkend op Eerste Maasvlakte, die in Sjaaks beginjaren nog een zandvlakte was, vraagt Dave zijn gasten naar hun motivatie om de scheepvaart in te gaan.

Ook het havennieuws van de mannen komt ter sprake. Wat vonden zij opmerkelijk tijdens hun loopbaan als loods? Een belangrijk onderwerp dat aan bod komt, is de digitalisering van de haven. Computers transformeerden de sector en verbeterden de efficiëntie. Door technologische vooruitgang kunnen minder loodsen nu een groter aantal schepen begeleiden.

Belangrijke expertise
Maar Sjaak en Sebastiaan benadrukken dat ondanks deze technologie, de rol van de loods nog steeds essentieel is. Vooral vanwege de complexiteit van de scheepvaart in de haven. Met grote schepen die moeilijk te manoeuvreren zijn, is de expertise van een loods in een drukke haven als die van Rotterdam nog altijd ontzettend belangrijk voor een veilige passage.

Hoe komen ze eigenlijk überhaupt op die enorme schepen? Hiervoor beklimmen ze, net als vroeger, nog steeds dagelijks de touwladders. Al legt Sebastiaan uit dat een helikopter inmiddels wel een belangrijke rol heeft gekregen bij dit proces.

De toekomst van de loods
Dave vraagt zich ook af hoe de toekomst er voor dit beroep uitziet. De loodsen zijn van mening dat het goed is om klaar te zijn voor verandering. Want hoewel de exacte toekomst onzeker is, blijft de vraag naar loodsen groeien. Flexibele mannen én vrouwen met durf en een maritieme achtergrond worden dan ook aangemoedigd om zich aan te melden voor een carrière als loods.

Het cruciale werk dat loodsen verrichten om de veiligheid en efficiëntie in de haven te waarborgen is voorlopig nog hard nodig. De conclusie? Je hebt uiteindelijk maar één taak: zorgen dat je morgen niet in de krant staat!

De komende weken duikt Dave nog dieper in de wereld van de havenberoepen.