Directeur RTHA: “Ik was vaker op de luchthaven dan thuis”

Is hij net als iedere andere Rotterdammer, een man van vlees en bloed? Of is Roland Wondolleck, vertrekkend directeur van Rotterdam The Hague Airport (RTHA) een geval apart? Een man gebouwd van aluminium en stroomt de vliegtuig-brandstof kerosine door zijn aderen? Zijn grenzeloze liefde voor de luchtvaart heeft er in ieder geval voor gezorgd dat hij 32 jaar lang met heel plezier directeur was van ‘ons’ vliegveld.
Zestienhoven zoals het Rotterdamse vliegveld tot voorkort heette was bij Wondollecks aantreden op sterven na dood. Daarom ziet hij het open houden van het vliegveld, mede door de opkomst van prijsvechters die liever kleinere goedkope luchthavens gebruiken in plaats van Schiphol, als belangrijkste prestatie. “Voor een gebied dat zo afhankelijk is van handel en industrie als Rotterdam en omgeving is een vliegveld essentieel,” aldus Wondolleck.

Wat Roland Wondolleck betreft mag Rotterdam trots zijn op de strook asfalt net ten noorden van onze stad. “De HSL verbind Parijs met Rotterdam…en ja ook een beetje met Amsterdam. Daarvoor zijn kilometer spoor nodig die het land doormidden snijden. Met deze 2.5 kilometer start-, en landingsbaan bereiken we op een efficiënte manier alle uithoeken van Europa. Dat doet noch het spoor, noch de snelweg ons na,” aldus de directeur die eind deze week niet langer de baas zal zijn van zijn favoriete vliegveld.