Het duurde twee jaar langer dan gepland en was 175 miljoen euro duurder dan aanvankelijk begroot. De verbouwing van de Hoekse Lijn verdient geen schoonheidsprijs. Vier maanden na de officiële opening van de nieuwe metroverbinding naar Hoek van Holland onderzoeken we waar het precies mis ging in een nieuwe serie in samenwerking met Vers Beton, SCHIE, WOS en Spit. In deze eerste aflevering van de Hoekse Lijn; De metro die miljoenen meer kostte.
De vierdelige serie is een samenwerking van onderzoekscollectief Spit, Vers Beton en de lokale omroepen OPEN Rotterdam, WOS en SCHIE.
Uit interne stukken van de RET die in handen kwamen van onderzoekscollectief Spit, blijkt dat al eerder is gewaarschuwd voor veel van de problemen die zich later voor hebben gedaan. De aanleg van de Hoekse Lijn heeft nu in totaal bijna 500 miljoen euro gekost. De vraag is nu of dat geld niet beter aan iets anders besteed had kunnen worden.
Wil je meer lezen over de aanleg van de Hoekse Lijn? Lees dan het artikel van Vers Beton via deze link. Bekijk hieronder de tijdlijn over de ombouw van de spoorlijn tussen Schiedam en Hoek van Holland die onderzoekscollectief Spit maakte.