Dossier Hoekse Lijn: De metrolijn die twee jaar langer op zich liet wachten

Het duurde twee jaar langer dan gepland en was 175 miljoen euro duurder dan aanvankelijk begroot. De verbouwing van de Hoekse Lijn verdient geen schoonheidsprijs. Vier maanden na de officiële opening van de nieuwe metroverbinding naar Hoek van Holland onderzoeken we waar het precies mis ging in een nieuwe serie in samenwerking met Vers Beton, SCHIE, WOS en Spit. In deze tweede aflevering aandacht voor de aanleg van het metrospoor. Waarom duurde de operatie uiteindelijk twee jaar langer dan gepland?

De ombouw van de Hoekse Lijn heeft in totaal 2,5 jaar geduurd, terwijl het in vijf maanden af had moeten zijn. Uit een kritisch rapport komt later naar voren dat Pex Langenberg, die toen verantwoordelijk wethouder was voor het project, al maanden voor de start van de ombouw van meerdere kanten te horen kreeg dat het niet goed liep met de nieuwe metroverbinding. Pas halverwege de ombouw besloot hij in te grijpen. Maar toen was het al te laat. Met grote vertraging en een enorme kostenoverschrijding tot gevolg.

Een deel van de aflevering is gewijd aan het vervangend vervoer dat door Marcel ’t Hart als ‘dramatisch’ wordt getypeerd. Hij doelt vooral op het feit dat het inzetten van de bussen wellicht voor de zomer een goede oplossing was, maar dat het in de winter toch wel erg koud was om in weer en wind te wachten op het vervangend vervoer. “Inwoners kregen korting, maar van korting krijg je het niet warm”, aldus ’t Hart. Onder meer in Maassluis werd er gevraagd om extra bushokjes, maar veel wachtruimtes kwamen er niet bij.

De vierdelige serie is een samenwerking van onderzoekscollectief Spit, Vers Beton en de lokale omroepen OPEN Rotterdam, WOS en SCHIE.

Meer Rotterdamse verhalen bekijken?
Volg ons dan ook op onze social media kanalen
Facebook YouTube Instagram Twitter Snapchat