Dossier Hoekse Lijn | Twijfel over de spoorwegovergang aan de Strandweg

Het duurde twee jaar langer dan gepland en was 175 miljoen euro duurder dan aanvankelijk begroot. De verbouwing van de Hoekse Lijn verdient geen schoonheidsprijs. Vier maanden na de officiële opening van de nieuwe metroverbinding naar Hoek van Holland onderzoeken we waar het precies mis ging in een nieuwe serie in samenwerking met Vers Beton, SCHIE, WOS en Spit. In de laatste aflevering zetten we de twijfels over de gelijkvloerse spoorovergang aan de Strandweg op een rij.

De Hoekse Lijn wordt doorgetrokken tot aan Hoek van Holland Strand. En daarbij is een spoorwegovergang aan de strandweg nodig. Tot grote zorg van de omwonenden en de gebiedscommissie, want het plan hiervoor is een gelijkvloerse overgang. Volgens hen zou zo een spoorovergang onveilig zijn tijdens piekmomenten. Op een drukke stranddag komen er namelijk tussen de dertig- en de zestigduizend mensen naar het strand, waarbij de overgang kan leiden tot een onveilige situatie en opstoppingen: de overgang gaat namelijk zestien keer per uur dicht.

Wethouder van Gils is het eens met de kritiek over de veiligheid: hij geeft tijdens een commissievergadering aan dat er wordt gekeken naar de mogelijkheden voor een verdiepte overgang. Wel betekent dat een nieuwe vergunningsaanvraag en mogelijk extra kosten en vertraging. Maar, in het kader van die twijfels aan de veiligheid is er nu opnieuw overleg tussen de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, de gemeente en het projectbureau.

De vierdelige serie is een samenwerking van onderzoekscollectief Spit, Vers Beton en de lokale omroepen OPEN Rotterdam, WOS en SCHIE.

Meer Rotterdamse verhalen bekijken?
Volg ons dan ook op onze social media kanalen
Facebook YouTube Instagram Twitter Snapchat