Eerste flexflitser maakt Westzeedijk verkeersveiliger: ‘Van 300 boetes per dag naar 140’

De pilot van de flexflitser, een flitspaal die elke twee maanden van plek kan veranderen, op de Westzeedijk is voor de Rotterdamse gemeente en het Openbaar Ministerie een succes gebleken. Het aantal uitgedeelde bekeuringen op deze locatie is in 2021 meer dan gehalveerd. “Deze flexflitsers zijn zeer welkom in de stad”, laat wethouder Vincent Karremans weten.

Al in 2018 kwamen de eerste ideeën vanuit de gemeente voor een flexflitser in de stad. Samen met het OM werden er in 2020 en 2021 verschillende pilots uitgevoerd. En wegens succes verlengd. Op de Westzeedijk blijft de flexflitser staan, twee andere flexibele flitspalen staan nog even in de wachtkamer. “Met het herhalen van de inzet op deze locatie, wil de gemeente het verkeersgedrag structureel positief beïnvloeden”, legt Lisette van Bale, woordvoerder van Vincent Karremans, uit.   

De flexibele flitspaal reist elke twee maanden naar een andere straat en onderscheidt zich daarmee van een normale flitspaal. “Voor de flexflitser hoeft het OM geen stroomkabels te trekken. De mobiele palen hebben accu’s, waarmee ze twee maanden vooruit kunnen.” Ook handhaaft een flexflitser 24 uur per dag. 

Minder bekeuringen
Door de flexflitser op de Westzeedijk in Delfshaven ging het aantal bekeuringen hard achteruit, van ongeveer 300 boetes naar 140. “We merkten dat hoe langer een flexflitser op dezelfde locatie stond, hoe minder boetes er per dag werden uitgedeeld”, vervolgt Van Bale. “Op dat moment kon de flexflitser van locatie wisselen en na twee maanden werd de flexflitser weer op de originele plek teruggeplaatst.”