Flitspaal op Westzeedijk zorgt voor afname in overtredingen: ‘Van 400 naar 250 per dag’

Automobilisten die graag over de Westzeedijk racen met hun auto kunnen nu nóg eerder een boete ontvangen. De gemeente Rotterdam plaatste een aantal weken geleden een flitspaal op de Westzeedijk om de verkeersveiligheid in de straat te verhogen. De paal flitste de afgelopen periode gemiddeld 333 keer per dag. Volgens wijkagent Dennis van Dijk is dat een afname in excessief rijgedrag, wat de veiligheid ten goede komt.

“Er is veel geklaagd vanuit de buurt over de snelheid van auto’s op de Westzeedijk”, zegt Van Dijk. De Westzeedijk lijkt een lange weg met weinig verkeersobstakels, al is dat wegens veel overstekende bewoners niet het geval. “Het is een belangrijke oversteekplaats voor scholieren bijvoorbeeld. Men was zelfs bang voor dodelijke aanrijdingen wegens het te hard rijdende verkeer.”

Na een aantal jaren flink geklaag mocht het baten en plaatste de gemeente de flitspaal ter hoogte van het Leger des Heils. “Het is een flitser van de gemeente om op meerdere plekken de snelheid te reduceren. Er wordt hierdoor rustiger gereden omdat men weet dat het wat gaat kosten.” Volgens Van Dijk werd de hoogste piek van overtredingen gemeten op 400 keer en is dat nu na het plaatsen van de paal gereduceerd naar 250 overtredingen per dag.

Meer ruimte voor de wijkagenten
Het plaatsen van de flitspaal neemt een hoop werk van de wijkagenten weg zodat zij zich kunnen richten op ander soort overlast. “Eens in de zoveel tijd stonden we langs de weg tijdens een laser controle en dan vingen we veel auto’s. Dat kostte te veel energie omdat we er met een man of zes stonden en dat ging ‘weer ten goede van de veiligheid in de buurt. Gelukkig kunnen we ons nu meer richten ons op APV overlastzaken.” APV staat voor algemene plaatselijke verordening. Hierbij richt de politie zich op het controleren van overlast als alcohol drinken op straat, afvaloverlast, hinderlijk ophouden en andere zaken waar buurtbewoners hinder van ervaren.

Of de paal voor altijd blijft staan is nog niet helemaal duidelijk. “Ik weet niet of dit een pilot is of iets structureels. Meestal staat zo een paal er een maand tot zes weken, dan verplaatst de flitspaal naar een andere aandacht locatie en komt die na een aantal maanden terug. Zo weet men niet wanneer die er staat en hopen we dat iedereen zich zo automatisch aan de 50 km per uur houdt.”

Een veilige wijk als einddoel
Voor Van Dijk is het belangrijk dat er een veiligheidsgevoel is onder de buurtbewoners. “Je gaat voor een veilige wijk en door te laten zien aan bewoners dat het inzetten van een flitspaal werkt, laat je zien dat er vanuit de overheid een goed initiatief is opgezet. Zo krijgen de bewoners een veiliger gevoel op straat en zijn ze blij en dat maakt mij weer blij.”