Gemeente en VVN organiseren remwegdemonstratie in centrum: ‘Heel confronterend!’

Er wordt nog veel te hard gereden binnen Rotterdam. Dit gaat ten koste van de verkeersveiligheid in de stad. Met een remwegdemonstratie in het centrum wil de gemeente in samenwerking met Veilig Verkeer Nederland Rotterdammers meer bewust maken van het te hard rijden, vooral binnen de bebouwde kom. Een ongeluk zit namelijk al in een klein hoekje: “Het is heel confronterend om het zo te zien.”

De meeste meldingen die binnenkomen bij VVN gaan over verkeersveiligheid binnen woonwijken. Er wordt veel te vaak te hard gereden binnen de bebouwde kom. Dit is vooral gevaarlijk voor ouders en kinderen die bijvoorbeeld naar school gaan. De gemeente Rotterdam zit nu in een proces om de maximumsnelheid op veel plekken te verlagen. “In heel veel straten in Rotterdam wordt de snelheid aangepast van 50 naar 30 en we doen deze demo om mensen goed te laten begrijpen waarom dit belangrijk is”, zo legt Michiel Pas, instructeur van de demo uit. VVN voert nu actief campagne, omdat de zomervakantie overal langzaam weer afloopt en er dus weer meer scholieren deelnemen aan het verkeer. De demo wordt in totaal bijna 200 keer per jaar gegeven voor alle doelgroepen: “Iedereen jong en oud, ervaring, geen ervaring, iedereen is verbaasd over het feit dat als je al een klein stukje harder gaat je remweg veel langer is.”

De deelnemers op de Hoogstraat zijn onder de indruk van hun eigen bevindingen tijdens de demo. Zo mogen zij de verwachte remweg bijvoorbeeld van tevoren inschatten. “Je ziet dat wat je denkt dat je remweg is, niet je remweg is die je daadwerkelijk maakt. En dan rijd je dus die pionnetjes over. Een hoop ongevallen. Dus dat is best heftig”, zo reageert een van de deelnemers.

Maximumsnelheid verlagen
Ook wethouder Vincent Karremans doet mee met de demo. Hij pleit voor meer 30 kilometer zones in de stad: “Het is niet omdat we het verkeer in de stad langzamer willen laten gaan, maar we willen het wel veiliger maken voor kinderen en alle andere Rotterdammers.” Hij hoopt dat er door deze demo over het algemeen meer bewustzijn komt over de verkeersveiligheid in de stad. Inmiddels zijn De Meent en de Witte de Withstraat al omgezet naar 30 kilometerzones. Maar drukke straten zoals de Karel Doormanstraat en de Aert van Nesstraat zijn nog steeds 50 kilometer. Hier komt hopelijk snel verandering in als het aan de gemeente ligt.