Gemeente grijpt in: Noordereiland ’s avonds dicht voor motorvoertuigen

Vanaf vrijdag 6 juni is het Noordereiland elke vrijdag- en zaterdagavond tussen 20.00 en 03.00 uur afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. De gemeente neemt deze maatregel vanwege de toenemende overlast door straatracers, ook wel ‘kadekapers’ genoemd. De afsluiting geldt voorlopig tot en met 31 augustus 2025. Met gele borden, hekwerken en verkeersregelaars wordt dit duidelijk aangegeven.

De maatregel volgt op een bewonerspetitie en een bewonersbijeenkomst georganiseerd door de wijkraad Entrepot-Noordereiland. “De overlast speelt al jaren, maar de laatste tijd zijn bewoners zich echt onveilig gaan voelen”, zegt Jens Borgers, voorzitter van de wijkraad. “De situatie dreigde uit de hand te lopen door extreem hoge snelheden en intimidatie.”

De overlast bestaat volgens bewoners uit harde muziek, gevaarlijk rijgedrag, afval op straat en intimidatie. “Dit zijn dingen waar je dagelijks last van hebt”, zegt Borgers. “Sommige mensen zijn ’s avonds bang om naar buiten te gaan.”

‘Treft ook bewoners en ondernemers’
Wethouder Pascal Lansink (Handhaving, Buitenruimte en Mobiliteit) besloot na de bewonersavond direct tot actie over te gaan. De tijdelijke afsluiting werd in overleg met zijn team snel ingevoerd. Deze week ontvangen alle bewoners en ondernemers op het eiland een brief met praktische informatie over de afsluiting en de vervolgstappen.

De wijkraad is blij dat de gemeente snel handelt, maar ziet ook nadelen. “We zijn blij met de daadkrachtige aanpak, maar betreuren dat het nodig is”, zegt Borgers. “Het treft ook bewoners en ondernemers. En het eiland is nu minder open voor mensen die hier gewoon willen komen om koffie te drinken of te hardlopen.”

‘Er is meer nodig’
In september staat een bredere herinrichting gepland met onder andere een 30 km/u-zone. De wijkraad hoopt dat dit eerder kan. “De afsluiting is eigenlijk een noodmaatregel”, zegt Borgers. “Op lange termijn is er meer nodig. We denken aan verkeersremmers, camera’s, parkeerhandhaving of een permanente knip in de weg.”

Tot slot wijst Borgers op het risico dat de overlast zich verplaatst. “We verwachten dat dit tijdelijk helpt, maar er is een stedelijke aanpak nodig om onze binnensteden leefbaar te houden.”