Havenspoorlijn wordt 4 kilometer omgelegd

Het eerste deel van de Betuweroute, genaamd de Havenspoorlijn, wordt door het Havenbedrijf Rotterdam 4 kilometer omgelegd. Vanaf 2020 is het de bedoeling dat scheepvaart en spoorverkeer elkaar niet meer in de weg zitten.

Daarnaast moet ook de geluidsoverlast in Rozenburg verdwijnen. De spoorlijn zal niet meer over de Calandbrug lopen. De brug is aan het eind van haar levensduur. Door het verleggen van de spoorlijn over de Rozenburgse Sluis en via de Theemsweg wordt het toenemende treinverkeer, van en naar Europoort en de Maasvlakte, niet meer belemmerd door het scheepvaartverkeer. Hiermee wordt de doorstroming flink verbeterd.

De omlegging kost ongeveer € 275 miljoen. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu draagt ruim € 100 miljoen bij, de Europese Unie € 62 miljoen en het Havenbedrijf betaald de resterende € 100 miljoen. Het Havenbedrijf legt het nieuwe tracé aan en draagt de spoorlijn daarna over aan ProRail.

Het is de bedoeling dat de omlegging in 2020 in gebruik wordt genomen.