Hiphopcultuur dankzij HIJS officieel immaterieel erfgoed: ‘Populairste vorm van cultuur’

Sinds deze week is de hiphopcultuur opgenomen in het Netwerk Immaterieel Erfgoed Nederland. Dit op initiatief van Hiphop In Je Smoel (HIJS). Volgens de Rotterdamse stichting en online hiphopmagazine is hiphop de afgelopen decennia uitgegroeid tot een culturele beweging die veel méér is dan muziek. Samengevat draait het om vier pijlers: rappen, dj’en, breakdancen en graffiti.

Immaterieel erfgoed zijn de tradities, rituelen, festiviteiten en gewoonten die van generatie op generatie worden doorgegeven. Stichting HIJS besloot dat de hiphopcultuur ook iets is wat van generatie op generatie moet worden doorgegeven.

‘Hiphop anno nu is wereldwijd en ook in Nederland de populairste vorm van cultuur en is niet meer weg te denken uit onze maatschappij’, zo stelt de stichting in een artikel. Wat begon in de jaren 70 begon in de grote steden, waaronder Rotterdam, is inmiddels verspreid over heel het land. En het gaat tegenwoordig om meer dan alleen muziek: ‘Hiphop is veranderd van een subcultuur naar een dominante cultuur en is continue aan verandering onderhevig en hiermee voor veel verschillende industrieën trendsettend.’

Meer dan muziek
Toch ziet niet iedereen dat zo, zo ziet de stichting. ‘Media-aandacht en wetenschappelijk onderzoek richten zich bijna alleen maar op muziek. Graffiti, turntablism ( techniek waarbij de dj, de turntablist, zijn draaitafels (turntables) als muziekinstrument gebruikt door met platen, red.) en breakdance zijn zwaar onderbelicht.’

Maar als het aan HIJS ligt, bestaat de hiphopcultuur uit vier pijlers: rappen, dj’en, breakdancen en graffiti. Veel hiphopartiesten en -fans erkennen ook ‘kennis’ als een element. ‘Dit element, geworteld in de Universal Zulu Nation van Afrika Bambaataa, benadrukt zelfrealisatie, empowerment en begrip van de geschiedenis en waarden van de cultuur.’