Hoe de Maastunnel een tunnel werd: een drieluik over innovatieve architectuur

Een nieuwe stadsbrug! Deze zomer valt het besluit waar Rotterdam een nieuwe oeververbinding krijgt. Een brug tussen De Esch en Feijenoord is de favoriete optie van de gemeente. Zo wordt het toekomstige Feyenoord City beter bereikbaar. Maar de minister voelt ook wel wat voor een verbinding tussen Krimpen en Ridderkerk. De westelijke variant, een brug tussen Marconiplein en Waalhaven, wordt het in ieder geval niet. Zo’n westelijke brug had een sleutelproject moeten worden voor de World Expo 2025, maar dat prestigeproject gaat niet door.

Intussen protesteren de bewoners van De Esch tegen een brug. Er moeten honderden meters lange opritten komen door hun wijk. Ook binnenvaartschippers hebben bezwaar, omdat brugpijlers een hindernis vormen in de vaarroute. Dit deel van de rivier is al moeilijk bevaarbaar. Waarom geen tunnel? Of zou een metrotunnel geen betere investering zijn? De gemeente wijst echter op het prijskaartje: een metrotunnel is met € 2,2 miljard bijna vijf keer zo duur als een brug. Een brug kan bovendien een icoon worden, zie de Erasmusbrug. Een tunnel is onzichtbaar, toch?

Lees het hele artikel door Ferrie Weeda op Versbeton.nl en bekijk hieronder aflevering 1 van onze video-serie:

Deze productie is een samenwerking tussen OPEN Rotterdam en Vers Beton en wordt mede mogelijk gemaakt door de Gemeente Rotterdam. Volgende week woensdag is hier aflevering 2 over een ander Rotterdams fenomeen te zien: de Lijnbaan.

Meer Rotterdamse verhalen bekijken?
Volg ons dan ook op onze social media kanalen
Facebook YouTube Instagram Twitter