Besmetten meisjes elkaar met negatieve gedachtes en problemen? Dat is de vraag waar Patricia Vuijk, lector meisjes en mentaal welbevinden aan Hogeschool Rotterdam, zich over buigt. Ze doet onderzoek naar het fenomeen ‘co-rumineren’, wat het excessief bespreken van zorgen en problemen betekent en vooral bij meisjes lijkt voor te komen. Volgens Patricia komt dit steeds vaker voor: “Meisjes ervaren bijvoorbeeld meer druk door hun studie. Dat zien wij hier ook op de Hogeschool.”
Patricia vindt het belangrijk dat er nu onderzoek wordt gedaan. “De mentale klachten bij meisjes zijn toegenomen in Nederland, maar er wordt niet onderzocht naar co-rumineren of gewerkt aan een preventieplan”, vertelt ze. Ook blijken meisjes steeds minder tevreden over hun vriendschappen. “Meisjes zoeken een manier om zich beter te voelen, maar je raakt overspoeld door de emoties van de ander. Dan neem je eerder afstand.”
Het onderzoek wordt uitgevoerd met twee studies op het basisonderwijs en twee op het voortgezet onderwijs, waarbij gekeken wordt naar co-rumineren onder vriendinnen. Over een periode van zes maanden wordt onderzocht hoe vaak en in welke mate co-rumineren voorkomt en welke invloed dit heeft op de mentale klachten van meisjes. Hierbij wordt rekening gehouden met zowel de thuissituatie als de klassituatie. Vriendinnenparen uit dezelfde klas nemen deel aan het onderzoek, waarbij zij vragenlijsten invullen en in een lab ongeveer 20 tot 25 minuten met elkaar praten. Deze gesprekken worden opgenomen en gecodeerd om te analyseren hoe veel zij co-rumineren en hoe erg zij elkaar motiveren om te co-rumineren.
Het is nog even wachten op de resultaten. Patricia verwacht dat het onderzoek zo’n twee jaar zal duren. “Omdat het gaat over Kinderpsychiatrie, moet het onderzoek voldoen aan de strengste eisen. “Dat is heel tof, want dan weet je dat het netjes verloopt.”
Het doel van dit onderzoek is voornamelijk om in kaart brengen in welke mate dit speelt onder Nederlandse meisjes en zo te werken aan een preventieplan. “We willen meisjes leren op een gezonde manier met hun emoties om te gaan”, vertelt Patricia. “We onderzoeken zowel op het basisonderwijs als op het voortgezet onderwijs, om er achter te komen hoe ver van tevoren we aan preventie kunnen werken en mentale klachten bij meisjes weer te laten dalen.”