Kendoecheck: Wijkteams niet goed bereikbaar

Drie jaar geleden werden in de wijken van Rotterdam 43 wijkteams geïnstalleerd, bedoeld als centraal punt voor zorgvraag en aanbod in de wijk. Volgens de Rotterdamse Ombudsman zijn deze teams bureaucratisch en missen ze hierdoor hun doel.

Geregeld krijgt ombudsman Anne Mieke Zwanenveld klachten van bewoners die niet gehoord worden door de wijkteams en daardoor niet de zorg krijgen die ze willen krijgen. Grootste probleem, volgens Zwanenveld, is dat de wijkteams niet direct bereikbaar zijn voor de wijkbewoners.

Voornaamste reden voor deze indirecte aanpak is dat er volgens de wijkteams zo goed gefilterd kan worden welke zorg nodig is, zonder dat de wijkteams overspoeld raken met aanvragen.

Volgens verantwoordelijk wethouder van onderwijs, jeugd en zorg, Sven de Langen heeft de implementatie van de wijkteams vooral tijd nodig en is al te zien dat het aantal klachten steeds minder wordt. Hij geeft toe dat er dingen verbeterd kunnen worden en zegt dat daar aan gewerkt wordt.

Meer Rotterdamse verhalen bekijken?
Volg ons dan ook op onze social media kanalen
Facebook YouTube Instagram Twitter