Manifesten van Chicks and the City in Stadsarchief opgenomen: ‘Meiden waren onder de indruk’

Het Stadsarchief Rotterdam is twee manifesten rijker. Sinds vrijdagmiddag 16 juni zijn de Manifesten tegen Racisme en tegen Grensoverschrijdend gedrag van het mediaplatform Chicks and the City overhandigd aan stadsarchivaris Jantje Steenhuis.

De manifesten
Voordat de meiden van Chicks and the City de manifesten overhandigden kregen ze zelf een rondleiding door het archief. Ze kregen een korte les over de Rotterdamse geschiedenis van de vrouwenemancipatie en waren hier erg van onder de indruk. Hierdoor realiseerden de meiden zich namelijk dat ook hun bijdrage aan het archief, in de toekomst, een onderdeel kan zijn van het onderzoek dat wordt gedaan naar vrouwen in deze tijd.

In 2021 maakten de meiden een vuist tegen racisme tijdens het door hen georganiseerde evenement ‘Chicks Against Racism.’ De informatie uit dit evenement werd samen met verhalen, tips en historische feiten gebundeld in het Manifest tegen Racisme. Dit manifest brachten zij in 2022 uit. Vervolgens organiseerden ze datzelfde jaar weer een evenement met als thema: grensoverschrijdend gedrag. Het Manifest Tegen Grensoverschrijdend Gedrag, dat in 2023 werd uitgebracht, staat vol met tips en persoonlijke ervaringen en is bedoeld om het gesprek omtrent grensoverschrijdend gedrag open te breken.

De meiden zijn nog niet klaar met manifesten maken. Wel gaat hier een lang proces aan vooraf. Het volgende onderwerp dat Chicks in The City gaat onderzoeken is het slavernijverleden en welk effect dit heeft op het heden.

Het Stadsarchief Rotterdam
Dit archief bewaart en verzamelt onze lokale geschiedenis en maakt deze toegankelijk en zichtbaar. De Rotterdamse collectie bestaat uit foto’s, prenten, honderdduizenden archieven, films, kaarten, boeken, tijdschriften en geluidsopnamen.

Chicks and the City
Het platform begon als participatieproject met een meiden radioprogramma in 2006. Inmiddels is het uitgegroeid tot een breed mediaplatform. Als we vragen naar het belang van een dergelijk project antwoordt directeur en oprichter Natasja Morales: ‘Jonge meiden kunnen hier hun stem laten horen en succesmomenten opdoen. Alle onderwerpen die ze belangrijk vinden kunnen ze hier bespreekbaar maken. We zijn er voor alle meiden in de regio en zetten ons ook in voor meiden die niet vanzelfsprekend in contact komen met een (media)platform.’ Chicks and the City organiseert en realiseert op verschillende manieren activiteiten, content en items. Hierbij worden de meiden, in de leeftijd van 15 tot en met 25 jaar, begeleid door professionals uit het veld. De meiden werken aan talkshows, podcasts, social media, YouTube- & TV series (Chicks On Screen), livestreams, mediaworkshops en educatieve evenementen.