Marèl uit Hillegersberg is de beste gastvrouw van het land: ‘Wees uniek en blijf leren’

Marèl van Disselhorst van restaurant YANO in Hillegersberg is de winnaar van een nationale gastvrijheidsprijs. De 22-jarige was de beste van 27 kandidaten die na een strenge voorselectie, theorie- en praktijkproeven en een jurybezoek streden om de prijs voor de beste jonge gastheer of gastvrouw van Nederland. Wat maakt nou een goede gastvrouw?

Eigenaresse Britta Wattimena van YANO en leidinggevende van Marèl zegt: “Mensen verbazen zich erover als ik vertel dat ze zo jong is.” Tijdens hun eerste ontmoeting zagen zij en haar man Yuri Wattimena (eigenaar) direct de volwassenheid van Marèl en hebben gemerkt dat gasten het waarderen wanneer Marèl hen bedient. “Ze weet de juiste aandacht aan de gasten te geven.”

Marèl werkt fulltime als bedieningsmedewerker en sommelier bij restaurant YANO. Samen met eigenaresse Britta zorgt ze aan de voorkant van het restaurant voor een mooie ervaring voor hun gasten. Haar passie voor horeca ontstond tijdens een stage in het hotel van haar oom en tante in Noorwegen. “Daar kreeg ik energie van! Ik vond het heel leuk om de mensen goedemorgen te wensen en te vragen naar hun dagactiviteiten.” Na de middelbare school volgde ze verschillende opleidingen om bedienings- en wijndiploma’s te behalen.

De Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs is een echte horecawedstrijd waarbij de jury naar het restaurant komt en beoordeelt hoe je hen bedient als echte gasten. Marèl deelt dat ze het ook spannend vond. “Ik begin altijd heel snel te trillen met mijn handen als ik zenuwachtig ben.” Gelukkig verdwenen na het eerste aperitief de grootste spanningen, vanaf toen kon ze er echt van genieten.

Marèl deed twee jaar geleden al mee aan de prijs en eindigde toen als zesde. Nu had ze weer zin om mee te doen, en met succes! Als belofte aan het team zei ze dat als ze zou winnen, ze hen mee uit eten neemt om daar samen te proosten op haar overwinning. Ze wil ook een cursus volgen met het overige prijzengeld.

Marèl deelt tot slot twee tips voor wie een goede gastvrouw wil zijn: “Wees jezelf, wees uniek. En blijf doorleren!”