Meer meldingen van slecht onderhouden woningen in de stad, met name last van schimmel

Het aantal meldingen van slecht onderhouden woningen in de stad is toegenomen. Dat meldt de Huurcommissie in haar jaarverslag. Er zijn in 2024 dertig procent meer meldingen binnengekomen ten opzichte van het jaar ervoor, waarvan een groot deel gaat over schimmel.

Bij de Huurcommissie kunnen huurders en verhuurders aankloppen wanneer zij het niet eens zijn over een zaak rond bijvoorbeeld de huurprijs, onderhoudsgebreken, huurverhoging of servicekosten. Steeds meer mensen doen dat, schrijft de organisatie in hun jaarverslag. In 2024 ging het om 18.500 mensen die een zaak startten. 5800 zaken gingen om zogenoemde onderhoudsgebreken.

Gelijk krijgen
Dat is een flinke stijging ten opzichte van 2023, meldt de Huurcommissie. “Dit betekent een groei van meer dan 30 procent, en in vergelijking met 2022 zelfs met bijna 50 procent.” Opvallend is dat een groot deel van die meldingen gaat over schimmel, een probleem dat zich ook vaak voordoet in Rotterdamse woningen. “Bij de ruim 5.200 geschillen over onderhoudsgebreken waarin de Huurcommissie in 2024 een uitspraak deed, speelde in ruim 1.500 zaken (onder meer) schimmel een rol.”

Daarmee speelt schimmel in een derde van de zaken van de Huurcommissie een rol. In de G5, waar Rotterdam onder valt, kregen huurders in bijna driekwart van de zaken gelijken. Woningcorporaties kregen daarbij ook vaker gelijk dan private verhuurders.

Meldpunt
Dat schimmel een groot probleem is in de stad, is vorig jaar meermaals gebleken. Vanessa Bruins van Leefbaar Rotterdam startte een meldpunt waar in korte tijd honderden reacties binnenkwamen. Een voorbeeld van zo’n schimmelwoning is die van Lydia, waarover OPEN Rotterdam onderstaande reportage maakte. Naar aanleiding van deze video stelde Bruin vragen aan het college.