Met z’n allen werken aan vrede

Vrede in Rotterdam (en in Nederland) is het grote thema vandaag op G1000, de burgertop in De Doelen. Diverse Rotterdammers geven daar al hun eigen draai aan en zij gaven vandaag een lezing, workshop of demonstratie daarvan aan de deelnemers van G1000.

Moeten we vechten voor vrede?
Een van de prangende vragen die spelen: is het goed om te vechten voor vrede? Drie religieuze leiders, imam Iftekhar Chishti, predikant Ilse Hogeweg, predikant Bert Kuipers, voorganger Jaap Wiersma en predikant Koen Holtzapffel gingen met elkaar in dialoog over die vraag.

Hof van het maximale gelijk
Wat is het souvenir van het Nederland van nu? Talk-Theater, een Rotterdams concept van multi-artistieke verhalenvertelling, presenteert het Hof van het Maximale Gelyk. In navolging van de uitspraak ‘dé Nederlander bestaat niet’, is dit hof een onderzoek gestart naar een souvenir dat past bij de hedendaagse gelaagde, veelvormige Nederlandse identiteit. De workshop was onder andere met zanger en dichter Raj Mohan, spoken word artist YMP, schrijfster Shantie Singh, gespreksmaker Munish Ramlal, dansers Camille en Ramses, Charlie Dichter, Willem de Kooning Academie Lieke van Herk en public speaker Guity Mohebbi.

De Vreedzame School
De Hildegardisschool in het Oude Noorden werkt al voor het vijfde jaar met de methodiek De Vreedzame School. Buiten het verplichte half uur in de week de les sociale vaardigheid is het zoveel meer dan dat. De hele school ademt het. Kinderen leren vergaderen, beargumenteren, samen conflicten oplossen, verantwoordelijkheid nemen, elkaar respecteren.

Carole Struijk, adjunct-directeur: “Het is gericht op burgerschap: kinderen die leren verantwoordig te nemen en leren dat ze zelf eigenaar zijn van hun eigen gedrag én de oplossing in conflicten.” Zij is enthousiast over het project en zou graag zien dat het naar meer scholen uitbreidt: “De ouders zijn heel erg tevreden, kinderen zijn enthousiast, de leerkrachten doen mee. Als het gedragen wordt door de hele school, dat is de kracht ervan.”

Sarina (12) en Eslem (11) zijn twee van de mediators die meehelpen de vrede op school te bewaren door in te grijpen bij conflicten en te helpen naar oplossingen te zoeken. De twee doen voor het tweede jaar op rij mee. “Het is leuk om te zien dat het helpt wat wij doen”, zegt Sarina. “Er is eerst een conflict en aan het einde van ons gesprek, is dat er gewoon niet meer. Het is leuk om iedereen tevreden te zien.”
De twee hebben in hun twee jaar ervaring nog geen conflict meegemaakt dat ze niet konden oplossen. “Soms gaat het ook om heel kleine dingen”, zegt Eslem. “Kinderen uit groep drie die dan komen zeggen dat hun pen is weggegooid. Zoiets kunnen we heel snel oplossen.” Na de zomervakantie gaan ze van school en nemen andere leerlingen hun werk over. Hebben de twee nog tips? “Je moet niet verlegen zijn, gewoon durven”, zegt Saruna. “En onpartijdig zijn”, benadrukt Darina. “En oh ja: niet stressen: gewoon rustig blijven en vooral blijven luisteren.”

De deelnemers aan de workshop zijn onverdeeld positief over het project op de school in Hillesluis. Michel en Amy Heinsmann zouden niets liever zien dan dat de mediators op elke school aan de slag gaan: “Het is heel belangrijk dat kinderen leren elkaar en anderen te accepteren en met elkaar om te gaan. Dat maakt een betere plaats van de wereld.”

Lees en kijk onze verslag van de G1000 Rotterdam terug via ons liveblog



Meer Rotterdamse verhalen bekijken?
Volg ons dan ook op onze social media kanalen
Facebook YouTube Instagram Twitter Snapchat