Mijn Haven

Mijn Haven is een serie bestaande uit zes afleveringen. Per aflevering worden er diverse havenarbeiders en beroepen in beeld gebracht. In elke aflevering volgen wij voor een dag twee personen tijdens hun werkzaamheden. Elke aflevering draagt een onderwerp met zich mee. Zo gaat de ene aflevering bijvoorbeeld over de samenwerking tussen twee bedrijven en de andere over de verschillen tussen diverse goederen.

Rotterdam staat bekend als dé havenstad van Nederland. Rotterdam heeft dan ook de grootste haven in Europa en staat in de top tien van de grootste havens ter wereld. Overslag van massagoederen en containers zijn de belangrijkste activiteiten. De haven van Rotterdam kent 90.000 medewerkers. Dat is ongeveer 19% van de totale bevolking van regio Rijnmond. Dit zijn mensen die in dezelfde tak werkzaam zijn, maar in verschillende branches.

Ondanks dat bijna alle Rotterdammers trots zijn op deze prachtige havenstad, weten de meeste nog niet wat er achter de schermen gebeurd. Men rijdt voorbij de industrieterreinen, zonder maar enig idee te hebben van wat er nu afspeelt in die hoge torens, grote loodsen en vele schepen. Het is de bedoeling dat onze serie meer informatie zal geven over de havenarbeid en de mensen die dit mogelijk maken. Dit willen wij doen op een amuserende, informatieve manier.

De producent Roger Bugaj is de initiatiefnemer. Hij studeerde af als Master of Arts aan de Filmacademie in Genk en kon daarna vrijwel direct aan de slag als cameraman. Naast het hebben van zijn eigen productiebedrijf, is hij werkzaam bij OPEN Rotterdam. Hij voelt zich onder andere hierdoor betrokken bij de inwoners van de stad en heeft een groen wit hartje. Een andere rasechte Rotterdammer is Farzana Alladin. Zij liep mee tijdens de draaidagen en functioneerde als de productie assistent van Roger. Samen begonnen zij hun reis door de haven van Rotterdam. Dit soms door letterlijk op hun benen te trillen, omdat de situaties waarin zij terecht kwamen toch wel spannend waren.

Een serie maken over de trots van onze stad is wat Roger wilde doen. Een serie over de wereldhandelsplaats. Een serie waardoor duidelijk wordt hoeveel waardering de Rotterdammer zouden moeten hebben voor de havenwerkers en hun (fysiek) zware werkzaamheden. Een serie waarna elke Rotterdammer vol trots zegt: ja, da’s ‘Mijn Haven’.

Aflevering 6
De zesde aflevering is alweer de laatste aflevering van Mijn Haven. In deze aflevering staat ‘bulkgoed’ centraal. Bulkgoed is de verzamelnaam voor goederen die niet los per stuk verpakt en geladen worden, maar los in het ruim van een schip, treinwagon of vrachtwagen. De haven van Rotterdam heeft veel overslag van bulkgoederen. Zowel natte bulk (zoals ruwe olie en chemicaliën), als droge bulk (zoals kolen en ijzererts). In deze aflevering volgen wij een kraanmachinist van Rotterdam Bulk Terminal en een senior operator van Wilmar. De focus van Rotterdam Bulk Terminal is gericht op het behandelen en opslaan van bulkproducten, met name droge mineralen, kolen, agri- en biomass. Wilmar’s activiteiten bestaan onder andere uit het cultiveren van palmbomen op haar plantages, het produceren en raffineren van plantaardige oliën en nog veel meer.

Aflevering 5
In de vijfde aflevering van Mijn Haven staat ’transport’ centraal. Wij volgen een machinist van Trainservices en een binnenvaartschipper-stel van de Fixut Maris.

Aflevering 4
In de vierde aflevering van Mijn Haven staat reparatie in de Haven Rotterdam centraal. Wij volgen daarom de duikers van Duik- en Bergingsbedrijf W. Smit BV en een werfleider van Scheepswerf Hoogerwaard BV tijdens hun werkzaamheden.

Aflevering 3
In de derde aflevering staat contrast centraal: man versus machine. Wij volgen havenwerkers van International Lashing Service en Rotterdam World Gateway. ILS is één van de hoofdrolspelers in het zeevasten van ladingen in de Nederlandse havens. Dit gebeurt vooral op manuele wijze. RWG daarentegen is een van de nieuwste containerterminals waar innovatie een grote rol speelt. Het proces van het laden en lossen van containers en de transportbewegingen op de terminal zijn in hoge mate geautomatiseerd met als doel het interne transport te beperken.

Aflevering 2
In de tweede aflevering lopen wij mee met de Zeehavenpolitie en de Douane. In deze aflevering staat vooral veiligheid centraal. De Zeehavenpolitie houdt zich vooral bezig met nautisch toezicht, bestrijding van criminaliteit en het afhandelen van incidenten op het water. De Douane is verantwoordelijk voor het vrijgeven van goederen die via Rotterdam Europa in of uit reizen en staat tevens bekend als één van de efficiëntste douanes ter wereld. Deze bedrijven werken samen en vormen de autoriteit in de haven van Rotterdam.

Aflevering 1
In de eerste aflevering van de serie Mijn Haven volgen wij de KRVE en het Loodswezen. De twee bedrijven werken nauw samen in de Haven en zijn een grote schakel als het draait om aflossen en aanmeren van schepen. De roeiers van de KRVE krijgen een melding op het moment dat er een scheep gelost of aangemeerd moet worden. Op locatie is er een loods aanwezig op het schip die door middel van een portofoon contact houdt met de desbetreffende roeier. De roeiers gooien de trossen los, waarna de loods ervoor zorgt dat de schip op een veilige wijze uit de haven van Rotterdam kan komen. In deze aflevering is te zien hoe belangrijk de samenwerking is.