Met tramlijn 4 of 6 over de Nieuwe Binnenweg? Dat gaat er hoogstwaarschijnlijk in de toekomst niet meer inzitten. Een groot deel van de Nieuwe Binnenweg dreigt volgend jaar zonder openbaar vervoer te komen zitten. Tramlijn 4 verdwijnt definitief, tramlijn 6 zal er niet langer stoppen en ondanks eerdere beloften komt er géén vervangend vervoer over de weg.
Vroeger was tram 4 de tram die het noorden van Rotterdam verbond met het Marconiplein. In 2023 is toen besloten dat de tram stopt bij het Heemraadsplein en daar omkeert, in plaats van doorrijdt tot het Marconiplein. In het Plan Toekomstvast Tramnet (PTT), dat in 2023 werd opgesteld, werd besloten dat, als de tramlijn over de Nieuwe Binnenweg zou verdwijnen, er alternatief vervoer zou komen. Dat lijkt nu echter niet te gaan gebeuren.
Als de tramlijnen eind mei weer wordt hervat – tram 4/6 rijden momenteel namelijk niet over de Nieuwe Binnenweg vanwege werkzaamheden door Eneco – dan zullen de trams tot oktober rijden, wanneer er weer nieuwe werkzaamheden plaats gaan vinden. “Je zou denken, na die werkzaamheden – die tot 2026 zullen gaan duren – zullen de trams wel weer terugkomen? Maar dat bleek vorige week, tijdens het debat over de vervoersplannen van 2026, anders te liggen”, legt Just Hovens Greve van de SP Rotterdam uit.
Als het aan de coalitie ligt, verdwijnt tramlijn 4 volledig en stopt tramlijn 6 niet langer op de Nieuwe Bunnenweg. Er zouden bepaalde straten zijn in Rotterdam waar het niet handig is dat er een tram rijdt, en de Nieuwe Binnenweg is daar één van. Als de werkzaamheden zijn afgerond, zullen de trams over een heel klein stukje van de Nieuwe Binnenweg rijden en dan via de Mathenesserlaan naar het Heemraadsplein, waar ze zullen omkeren.
SP maakt zich hard voor behoud tram
Zonder dat er een goed alternatief voor in de plaats komt, benadrukt Greve. “Het is niet wat we hebben afgesproken. Wij zien ook dat de Nieuwe Binnenweg een gevaarlijke weg is, maar het is natuurlijk heel krom dat de tram eruit moet, omdat er een probleem is met asociaal rij- en parkeergedrag.”
Als het aan de SP ligt, blijft tram 4 ook gewoon. “Het liefst willen we gewoon dat tram 4 weer gaat rijden naar het Marconiplein, maar lukt dat niet, kom dan met een alternatief.” Want de impact van het verdwijnen van de tram is groot, weet het burgerraadslid. “In 2004 heeft het college ook besloten de tram weg te halen op de Nieuwe Binnenweg. Toen daalde de omzet van de ondernemers tot wel 30 procent”, vertelt hij.
“De bloemist mist de klanten die vanuit Noord komen en een lekker tramritje nemen, om een mooi boeket uit te kiezen en de ouderen hebben het gevoel dat de manier waarop zij een beetje nog mee konden doen aan de maatschappij, van ze wordt afgepakt. Het is echt schandalig dat we dit laten gebeuren.”
De SP Rotterdam laat het er niet bij zitten en houdt op woensdag 7 mei, om 19.00 uur, een bijeenkomst in Leeszaal Rotterdam West aan het Rijnhoutplein 3. Greve gaat hier samen met fractievoorzitter Theo Coşku in gesprek met bewoners en ondernemers om zich voor te bereiden op het raadsdebat van een week later. “Dat is de laatste kans om het op de agenda te krijgen.”