Nieuwe podcast Rotte Deuntjes: De Matrix Yasar Saka en Serpil Ozturk

De haven, Feyenoord, niet lullen maar poetsen, dat is waar veel mensen aan denken als ze Rotterdam horen, maar ook muziek is onlosmakelijk verbonden met de stad. Ieder genre heeft een eigen podium en de diverse nationaliteiten in onze stad verweven hun culturele roots met de beat van de Maasstad. In de tiendelige podcastserie Rotte Deuntjes interviewt Sherill Samson programmeurs van de diverse podia in de stad en verschillende artiesten. Wie zijn zij? Wat hopen zij te bereiken met hun muziek of podium? Hoe zijn zij het rampjaar 2020 doorgekomen?

In het centrum van de stad, tussen de Oude Binnenweg en de Van Oldenbarneveldstraat, zit één van de oudste podia van de stad; De Matrix. En nee, de naam is geen verwijzing naar de film uit 1999, want zoals gezegd, gaat het hier om een meer dan vijftig jaar oude locatie namelijk uit 1966. Een naam die destijds is verzonnen door gereformeerde jongeren. Inmiddels is het  een podium voor wereldmuziek. Een rare term trouwens, wereldmuziek, vindt programmeur Yasar Saka. “Is die andere muziek dan niet van deze wereld? Is Beethoven van Mars en ABBA van Jupiter of zo? Volgens mij heeft het een nare bijsmaak. Meestal gaat het om volksmuziek.”

Door de jaren heen hebben er artiesten opgetreden uit Iran, Canada, Turkije en Griekenland om maar een aantal landen te noemen. Ondanks dat de Matrix breed programmeert en een breed publiek aanspreekt, kwam het podium niet in aanmerking voor subsidie van de Rotterdamse Raad voor Kunst en Cultuur. “Als reden werd opgegeven dat we nog niet aan de normen voldeden”, vertelt bestuurslid Serpil Ozturk. Toch moest er ook in dit coronajaar geld binnenkomen. Dat gebeurde met een benefietconcert, dat gelukkig ook nog wat opleverde.

Natuurlijk is ook Thomas Harteveld van 3voor12 Rotterdam van de partij en hij heeft weer mooi nieuws! Over nog een podium voor volksmuziek in onze stad en de nieuwe ruimte van Ahoy.

;