De nieuwe stadsbrug die Rotterdam Zuid met Noord gaat verbinden, krijgt bij voorkeur een tramverbinding. Dat hebben de gemeente Rotterdam, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat en Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening bekendgemaakt.
De tram kan reizigers binnen vijftien minuten van Zuidplein naar Kralingse Zoom brengen. Volgens alle partijen is deze keus gemaakt omdat de tram meer reizigers kan vervoeren dan een bus en omdat het goed past in een groen straatbeeld. De keuze is nog niet definitief, want een aantal voorwaarden moet hiervoor eerst nog worden uitgewerkt, waaronder de aansluiting op het metro- en busstation van Zuidplein en de financiële kosten en afspraken rondom het beheer van de trams.
Tim Versnel, Wethouder Rotterdam, zegt hierover: ‘De tram past bij het karakter van Rotterdam, het past goed in het bestaande ov-netwerk, biedt meer capaciteit en is makkelijker uit te breiden, als het aantal reizigers in de toekomst groeit.’ Na deze voorkeurskeuze gaat het projectbureau de plannen verder uitwerken. Hierbij wordt ook een zogenoemd ambitiedocument opgesteld waarbij wijkraden omwonenden en andere betrokkenen worden gevraagd om hierover mee te denken.