Ombudsman vraagt om actie tegen lokettenjungle: ‘Versimpel aanvraag van toeslagen’

Ombudsman Marianne van den Anker merkt het dagelijks: mensen schrikken van een wirwar van regels en formulieren bij aanvraag van toeslagen en hebben een verminderd vertrouwen in de gemeente. Volgens haar heeft dit een desastreus effect op de armoedebestrijding in Rotterdam. Mensen in armoede voelen hierdoor een blokkade om geld aan te vragen waar zij recht op hebben. Tijdens de commissievergadering van afgelopen woensdag vraagt zij de gemeente dan ook om urgentie: “Pak deze lokettenjungle aan!”

Van den Anker merkt op dat de gemeente doorheeft hoe ingewikkeld het aanvraagsysteem is, maar ziet ook dat de urgentie niet voelbaar is. Zij vreest dan ook dat mensen het systeem links laten liggen en zich tot illegale manieren wenden om het hoofd boven water te kunnen houden.

Professionals onder druk
De ingewikkelde loketjungle drijft ook de professionals die hulp aanbieden tot wanhoop. De hulpverleners willen graag mensen in armoede helpen, maar stuiten zelf ook op bureaucratische vertragingen, dat mensen van het kastje naar de muur worden gestuurd en onduidelijke voorwaarden bij aanvragen. Ook zij trekken bij de Ombudsman aan de bel.

Versnippering
“De potjes zijn er, maar er is te veel versnippering”, geeft ze aan. Een online overzicht van de gemeente geeft aan dat er zo’n 21 organisaties zijn waar men terecht kan voor hulp, zoals de voedselbank, energiebank, Stichting Jarige Job en een beautybank. “Waarom moeten ze bij verschillende instanties aankloppen als het ook makkelijker kan?”, vraagt Van den Anker zich af.

Geen loket-aanpak
Wat is er dan nodig om te zorgen dat de beschikbare fondsen terechtkomen bij de mensen die het nodig hebben? Volgens Van den Anker biedt een geen loket-aanpak de uitkomst. “Bij elke aanvraag hoort weer een formulier. Het frustreert mensen om voor alles apart een formulier in te vullen en het weerhoudt ze om hulp te vragen”, licht ze toe. “Als je mensen vraagt om één keer hun gegevens door te geven, dan scheelt dat een hoop moeite, ook voor het personeel dat dit moet verwerken.”

Waar privacy van gegevens een grote blokkade is voor de gemeente, merkt ze dat mensen die hulp vragen geen problemen hebben met het verstrekken van hun gegevens, zolang zij maar de hulp krijgen die ze nodig hebben. “De gemeente weet al veel van mensen, zoals hoeveel kinderen er in een gezin zitten, wat het inkomen is. Zorg dat het geld dan bij mensen terechtkomt, in plaats van ze zelf alles te laten regelen.”

Met het inspreken tijdens de commissievergadering wil Van den Anker met haar Ombudsteam de gemeente aansporen om écht door te zetten in de versimpeling van het traject bij aanvraag van toeslagen en financiële hulp.