Ondernemers Nieuwe Binnenweg slaan alarm: ‘Geen tram, geen bus, niets.’

Met tramlijn 4 over de Nieuwe Binnenweg? Dat zit er vanaf volgend jaar hoogstwaarschijnlijk niet meer in. En dat baart de ondernemers van de Nieuwe Binnenweg zorgen. Want het beloofde alternatief openbaar vervoer over ‘hun weg’ blijft, zoals het nu is, uit. Daarom schrijven meer dan honderd bedrijven donderdag een brief aan de gemeenteraad, in aanloop naar de gemeenteraadsvergadering over de vervoersplannen op vrijdag.

‘Tramlijn 4 is veel meer dan een vervoermiddel’, schrijven de ondernemers in de brief. Zij noemen tramlijn 4 een ‘vitale ader’ die bewoners, scholieren, ouderen, mensen met een beperking en forenzen verbindt met werk, onderwijs, zorg en het stadscentrum. Maar zoals het ernaar uitziet, verdwijnt het grootste deel van de tramlijn per volgend jaar. 

“De bloemist mist de klanten die vanuit Noord komen en de ouderen hebben het gevoel dat de manier waarop zij een beetje nog mee konden doen aan de maatschappij van ze wordt afgepakt. Het is echt schandalig dat we dit laten gebeuren”, uitte Just Hovens Greve van de SP Rotterdam vorige maand al zijn zorgen.

De ondernemers zélf erkennen dit ook: ‘Voor onze ondernemers is de lijn essentieel voor de bereikbaarheid van winkels, horecazaken en diensten’, benadrukken zij in de brief. ‘Het wegvallen van deze verbinding treft niet alleen onze klandizie, maar ook het sociale en economische weefsel van de wijk.’ Volgens hen dreigt het aangekondigde vervoersplan 2026 ertoe te leiden dat de Nieuwe Binnenweg volledig verstoken raakt van openbaar vervoer. ‘Geen tram, geen bus, niets.’

Geen vervangend vervoer

Wat het voor de ondernemers extra schrijnend maakt, is dat eerder in 2023 in het Plan Toekomstvast Tramnet (PTT) werd beloofd dat er vervangend vervoer zou komen. ‘Die toezegging blijkt nu echter niet te worden nagekomen.’

En de zorgen blijken niet voor niets. Momenteel rijdt tramlijn 4 tijdelijk niet als gevolg van werkzaamheden van Eneco. ‘Wij ondernemers zien omzetdalingen tussen de vijftien en dertig procent’, stellen zij. Een soortgelijke situatie gebeurde ook al in 2004, zo weet Greve: “In 2004 heeft het college ook besloten de tram weg te halen op de Nieuwe Binnenweg. Toen daalde de omzet van de ondernemers tot wel dertig procent.”

Met de brief willen de ondernemers de gemeenteraad oproepen het besluit om tramlijn 4 in te korten te heroverwegen en in 2026 weer te laten rijden richting Marconiplein. Ook vragen ze dat de gemeenteraad eerst met bewoners en ondernemers in gesprek gaat, ‘vóórdat onomkeerbare keuzes worden gemaakt’ en volledig transparant is over de plannen.