‘Opstandige’ Tambú-muziek uit Curaçao en Marokkaanse jazz, Stanley en Rajae deden er onderzoek naar

Voor O. Festival for Opera. Music. Theatre. maken muzikanten Rajae El Mouhandiz en Stanley Clementina allebei een voorstelling. De voorstellingen zijn gebaseerd op hun onderzoek naar cultureel erfgoed, voor Rajae in Marokko en Stanley in Curaçao.  

Voor de leek klinkt het misschien onwaarschijnlijk, maar Marokko heeft een interessante jazzgeschiedenis. Onder andere vanwege het State Department Jazz Ambassador programma, opgezet in de jaren ‘50, raakte Marokko in aanraking met de destijds moderne muziek.

Zoektocht
Het was voor de Marokkaans-Nederlandse interdisciplinaire podiumkunstenaar Rajae El Mouhandiz reden om er eens diep in te duiken. Haar zoektocht leidde haar naar Amerikaanse universiteiten en uiteindelijk bij traditionele Gnawa-muzikanten die in de jaren ‘50 begonnen te experimenteren met jazz en te spelen met Amerikaanse jazzmuzikanten.

Ook de Curaçaos-Nederlandse muzikant en producer Stanley Clementina dook in het culturele erfgoed van zijn geboorteland Curaçao, waarvan de invloeden weer terug te voeren zijn naar Afrika. De Tumbá is een muzieksoort die door de tot slaafgemaakten werd gespeeld bij het samenkomen, en werd gewantrouwd door de slavenhouders. Stanley vindt het belangrijk het cultureel erfgoed te bestuderen om het zo te behouden. Hij verdiepte zich in de traditionele instrumenten en zocht naar muzikanten en experts op dit gebied.

Deze reportage is mede mogelijk gemaakt door O. Festival for Opera. Music. Theatre en wordt gerealiseerd onder redactionele verantwoordelijkheid van OPEN Rotterdam. De opdrachtgever heeft geen invloed op de inhoud.