Oud-Charlois is niet opgenomen in het verkeerscirculatieplan van de gemeente Rotterdam, dat als doel heeft de wijken van de stad veiliger te maken. Dit leidt tot frustratie onder de bewoners van de Boergoensevliet.
Zo probeert de stichting Charlois aan de Vliet het sluipverkeer onder de aandacht te brengen door borden in de straat op te hangen. De borden zijn gemaakt door een bewoner en de kinderen van de wijk. Hierover zegt Ursul, secretaris van de stichting: ‘Dit laat zien dat deze wijk heel vindingrijk is en zoekt naar verbetering.’
Bewoners van Charlois beamen de verkeersoverlast in de wijk. Zo zegt een man die zijn hond uitlaat: ‘ De laatste tijd is het alsof ze willen zien wie er als eerste van het ene stoplicht naar het andere kan racen.’ Een andere bewoner reageert dat hij zijn kinderen hier niet laat buitenspelen. Of de protestactie zin heeft, betwijfelt een bewoners: ‘Ik denk dat het meer de bewoners zelf zijn die het hardst gaan. Borden gaan daar niet veel aan veranderen.’
Reactie gemeente op situatie Boergoensevliet
OPEN stelde vragen aan de gemeente over de situatie op de Boergoensevliet. De gemeente zegt op de hoogte te zijn van de klachten en wensen van de bewoners. Op de vraag wat de gemeente gaat doen om een structurele oplossing te vinden zegt zij het volgende:
“De gemeente heeft al maatregelen getroffen om met wegversmallingen de snelheid in de straat te verminderen. Daarnaast zal er in 2024 ook extra 30km aanduiding worden geplaatst op de Boergoensevliet op verzoek van de bewoners. De Boergoensevliet is echter wel een belangrijke verbinding in de wijk die niet zomaar afgesloten kan worden voor autoverkeer. Voordat de gemeente dit soort beslissingen neemt, is het belangrijk om eerst goed de impact op de wijk te bepalen.”
Verder heeft de gemeente samen met de bewoners van de Boergoensevliet en de wijkraad van Charlois besloten om de rijrichting in een gedeelte van de Boergoensevliet om te gaan draaien. Dit moet ervoor zorgen dat sluipverkeer hier niet meer de wijk in kan. Over dit besluit zegt de gemeente:
“Het verkeersbesluit voor deze maatregel is opgesteld en wordt een deze dagen gepubliceerd. Als er geen bezwaren meer worden ingediend (de bezwaartermijn is 6 weken) zal naar verwachting eind oktober deze maatregel worden uitgevoerd op straat. Dat betekent dat we dan verkeersborden plaatsen om de rijrichting te veranderen.”
Maatregelen voor veiliger verkeer… maar niet op Zuid
Eerder dit jaar publiceerde de gemeente het verkeerscirculatieplan voor Rotterdam. Dit is een plan met voorstellen voor maatregelen om ervoor te zorgen dat de verkeerssituaties in de stad veiliger worden. Het doel is dat er minder auto’s dwars door wijken heen rijden.
Wat opvalt aan dit plan is dat er geen maatregelen worden voorgesteld voor de verkeerssituatie in Oud-Charlois. Sterker nog: geen enkele wijk op Zuid is meegenomen in het verkeerscirculatieplan. De gemeente zegt dat in het coalitieakkoord is afgesproken om eerst te focussen op het centrum en de omliggende wijken. Hier geeft ze een aantal redenen voor, zoals dat het hier steeds drukker wordt en er grote werkzaamheden gepland staan die invloed hebben op het verkeer. Daarnaast is veiligheid een belangrijke reden:
“[Dit] zijn wijken met veel smalle straten, die niet gemaakt zijn voor veel (soorten) verkeer. Dat zorgt voor veel onveilige verkeerssituaties. Met veel ongevallen tot gevolg. De hoeveelheid verkeersonveilige plekken is in dit deel van de stad verreweg het hoogst.”
Hoe de gemeente tot de conclusie is gekomen dat de hoeveelheid verkeersonveilige plekken in de noordelijke helft van de stad het hoogst is, blijft alleen onduidelijk. Wie de cijfers erbij pakt, ziet namelijk dat het aantal verkeersongevallen in sommige wijken op de Rechter Maasoever veel lager ligt dan in bijvoorbeeld Oud-Charlois. In Oud-Charlois gebeurden in 2022 wel 97 verkeersongevallen, terwijl dat er in de Provenierswijk in Noord maar 14 waren. Alleen het aantal verkeersongevallen geeft dus geen volledig beeld van waar het aantal verkeersonveilige situaties het hoogst is.
Ook zegt de gemeente zelf dat ze meerdere verzoeken van wijkraden op Zuid heeft gekregen om een verkeerscirculatieplan te maken voor dit deel van de stad. OPEN vroeg aan de gemeente waarom ze er toch voor heeft gekozen om geen maatregelen te bedenken voor de wijken op Zuid. Hierop antwoordt de gemeente dat het bedenken van een verkeerscirculatieplan een “complexe puzzel” is. Verkeer beweegt zich natuurlijk van wijk naar wijk. De afdeling Mobiliteit, die deze puzzel moet oplossen, heeft maar beperkte capaciteit en budget. De gemeente blijkt deze beperkte capaciteit en budget dus voorlopig alleen in te zetten voor wijken op de Rechter Maasoever.