Stel je voor, je bent geboren en getogen etnisch Nederlands en op latere leeftijd bekeer je, je tot de islam. Dat betekent ook dat het dieet vanaf dat moment halal moet zijn. Isabel bekeerde zich en dat hield in dat er een aantal gerechten en lekkernijen niet langer wijdverbreid beschikbaar zijn. Voorbeelden hiervan zijn spek voor de pannenkoeken, rosbief en ook filet americain. In haar eigen slagerij en broodjesspeciaalzaak op de Zwart Janstraat heeft ze daar nu een oplossing voor gevonden.
“Het is jeugdsentiment”, aldus Isabel van den Boogert. “Een tosti ham-kaas, de pannenkoeken met spek van mijn oma. Dit soort dingen blijven onderdeel van mijn cultuur. Ongeacht of dat ik islamitisch ben of niet.” De eerste jaren halal eten ging haar prima af. Toch begon ze die kenmerkende dingen uit haar jeugd te missen en begon te zoeken naar alternatieven. “Voordat ik de slagerij startte, probeerde ik wat halal-alternatieven uit de supermarkt uit, daar werd ik niet vrolijk van. Uiteindelijk ben ik met Kaddour gekomen en bleek dat er alternatieven zijn die wel ambachtelijk en lekker zijn.” En die kennis deelt ze graag met de rest van Rotterdam.
Terwijl ze op het punt staat een tray ciabatta’s in de oven te schuiven om de broodjescorner van nieuwe aanvoer te voorzien vertelt Isabel dat Petit Kaddour een inclusieve slagerij is: “Eten verbindt en moet ook voor iedereen zijn. Dus ook de mensen die halal eten willen we niet uitsluiten van filet americain of rosbief”, aldus de winkeleigenaresse op de Zwart Janstraat.
Ze runt de slagerij en broodjesspeciaalzaak niet in haar eentje, dus ook haar medewerkers moeten weten wat ze serveren. En dat kan best een vreemde ervaring zijn. Ook voor compagnon Nasr-Eddinne Afenich: “Carpacio, rosbief en zoiets als filet americain heb ik nooit op. Ik ben van Marokkaanse afkomst en ons wordt met de paplepel ingegoten dat vlees goed gaar moet zijn anders word je ziek. Nu ik het geprobeerd heb, kan ik zeggen: je wordt er niet ziek van.” Al die nieuwe dingen zijn overigens niet tegengevallen: “Het is echt een verrijking. En je begin nu ook steeds meer te zien in de tweede generatie en jonger dat er veel bereidheid is om nieuwe dingen te proberen. Zodra wij een nieuw soort broodje hebben met ‘exotische ingrediënten’, vliegen ze over de toonbank”, aldus Afenich.