Klanten van de bank Bunq zijn slachtoffer geworden van phishing. Zo zijn er verhalen van mensen die in een half uur tijd meer dan 100.000 euro verloren. Elfie Tromp, stadsdichter van Rotterdam, is een van die klanten. Lange tijd leek het erop dat Tromp haar 17.000 euro nooit meer terug zou zien, maar nu is er dan toch hoop. En een ver-van-je-bedshow? “Denk niet dat dit je niet kan overkomen omdat je jong en internetwijs bent”, zegt ze in een interview met NPO Radio 1.
Bunq liet haar laten weten dat ze geen geld terug krijgt omdat het een rekening is van haar stichting en dus niet haar persoonlijke rekening. Elfie Tromp ging de afgelopen maanden onder door aan de gebeurtenis. De stadsdichter zette een crowdfunding op en zamelde ongeveer 4700 euro in. Maar nu is er dan toch een lichtpuntje; op de Instagram Stories is te lezen: ‘Dit weekend bizar goed nieuws van Bunq gehad. We krijgen waarschijnlijk toch ons geld terug. Ik geloof het pas als het veilig op onze nieuwe rekening staat, maar het voelt onwerkelijk. Zodra het geld over is gemaakt door Bunq, stort ik de crowdfunding-donaties terug’’, gaat ze door. “Ik heb me zo gedragen en gesteund gevoeld door jullie na al die ellendige stressvolle maanden. Dat vergeet ik nooit’’, sluit ze af.
Al na het openen van de rekening voor haar theaterstichting ondervond ze problemen. Maandenlang kreeg ze geen toegang tot haar rekening. En Bunq is telefonisch niet bereikbaar. De bank communiceert enkel per chatbot en een SOS-noodnummer om rekeningen te blokkeren, dat doorschakelt naar een antwoordapparaat, dat ook een chatbot is. “Bij Bunq moet je een chatbot om hulp smeken’’, legt ze aan NPO Radio 1 uit. Op een gegeven moment kreeg ze een mail van Bunq, na maanden kon ze eindelijk inloggen, maar niets bleek minder waar. Binnen de kortste keren was ze een grote som geld kwijt door de valse link. Nadat zij melding had gemaakt van fraude en de grote bedragen die werden weggesluisd naar vage websites, werden er nogmaals duizenden euro’s van de bank afgeschreven.
Hoe het ging
Ondernemer en oprichter van Bunq, Ali Niknam werd benoemd tot ondernemer van het jaar. In interviews gaat het over zijn succesverhalen en de veiligheid van Bunq. “Ali Niknam is geen visionair, hij is de golem van het internetgeld.’’ Maar afgelopen jaar is het tegendeel bewezen en wil zelfs Groot Brittannië niet meer met de bank in zee gaan. ‘’Het enige dat Bunq anders doet dan andere banken, die hier wel een regeling voor hebben, is uitstellen. Niet inhoudelijk op gedupeerden ingaan en zeggen dat je ook niet je autosleutels aan een vreemde moet geven.’’
Wel is duidelijk geworden dat Bunq, in tegenstelling tot andere banken, niet toeschietelijk is met vergoeden van de schade. De klantenservice van de bank is zo overbelast dat Bunq te traag, of helemaal niet, reageert op berichten van slachtoffer. “Er is bij Bunq nooit een alarmbel gaan rinkelen toen er ineens na maanden geen activiteit, ineens tientallen creditcards werden aangevraagd en grote bedragen naar vage websites weggesluisd worden’’, legt Elfie Tromp uit in de gesproken column. ‘’Er is niks persoonlijks aan Bunq.’’