Raadslid Amy de Bruijn (PvdA) vraagt aandacht voor defecte roltrappen en liften op ov-stations: ‘Dit kan niet!’

Een roltrap of een lift die het niet doet op een trein- of metrostation kan voor een grote groep Rotterdammers een groot probleem zijn. De storingen duren soms wel weken of maanden waardoor velen vastlopen in hun reis. Raadslid Amy de Bruijn van de PvdA Rotterdam, vraagt aandacht voor de slechte toegankelijkheid op de stations. “Dit kan natuurlijk niet in een wereldstad als Rotterdam!”

“Mijn hart brak toen ik een oudere mevrouw met rollator bij de lift bij Maashaven zag staan. Ze bleef op de knop drukken en naar boven kijken in afwachting van die lift. Maar hij kwam maar niet”, zo begint Amy de Bruijn, PvdA Rotterdam haar bericht. Er komen de laatste tijd bij de PvdA veel klachten binnen over stations, zoals Beurs, Blaak en Leuvehaven. Daarnaast wordt er volgens De Bruijn ook niet goed aangegeven wanneer de roltrappen en liften het niet doen. “Ikzelf ben nog goed fit. Ik klauter wel de trap omhoog, maar er zijn gewoon heel veel ouderen, mindervaliden, mensen met een beperking, mensen met kinderwagens voor wie dit gewoon een groot probleem is”, aldus De Bruijn. Amy deed een oproep op social media, hier werd veel op gereageerd en er werd gemaild. “We hebben ook veel nieuwe stations met storingen door gekregen.”

RET
De Bruijn heeft via de gemeenteraad de vragen neer kunnen leggen bij de RET. Deze vragen zijn schriftelijke gesteld, hier heeft de RET ook al antwoord op gegeven. “We hebben de antwoorden nu zwart op wit, dus nu kunnen we het ook goed in de raad aankaarten”, zo vertelt De Bruijn. De reden voor de langdurige defecten worden volgens de RET vooral veroorzaakt door personeelstekorten, zowel bij hun zelf als bij de leveranciers en door financiële tekorten. Volgens De Bruijn zijn er veel mensen afhankelijk van het openbaar vervoer. “Als je maandenlang aan je huis gekluisterd zit, omdat jouw halte niet toegankelijk is, dat kan gewoon echt niet. We gaan het probleem nu in ieder geval snel op de agenda zetten in de raad en erover debatteren en hopelijk wordt er op kort en lang termijn snel iets aan gedaan”.

Kinderwagens
Ook Rotterdamse moeders met kinderwagens lopen tegen problemen aan op stations. “De lift op metrostation Melanchthonweg was wekenlang kapot en er is daar verder alleen een megahoge trap die je echt niet op komt met kinderwagen. En in die tijd reed de tram een omleiding. Je komt dan gewoon bijna je wijk niet uit als je zoals ik geen auto hebt en nog niet mag fietsen, omdat je een pasgeboren baby hebt”, zo vertelt een Rotterdamse moeder. “Wat me ook opviel is dat niemand inlichtingen kon geven over de status van de reparatie. Dan vroeg ik in de tram of ze wisten of de lift al was gemaakt, maar daar wist niemand iets over.” Ook metro- en treinstation Blaak zorgt voor ergernis. “Ik heb een wagen voor mijn tweeling, daar ga je liever niet mee op de roltrap. Ik had erg geluk dat er twee mensen waren die mij wilden helpen. Vorige keer duurde de reparatie van de lift bijna een half jaar, echt super onhandig!”

Reacties
De reacties op de video zijn lovend: “Super Amy, dit verdient inderdaad aandacht” en “Hartelijk dank voor jouw en jullie belangrijke werk!” Een van de Rotterdammers wil de RET een waardevolle tip geven: “Deel ieder geval de actuele storingen zo goed mogelijk zodat reizigers weten welke stations zijn moeten mijden als ze specifiek afhankelijk zijn van een lift of roltrap.” Ook de woordvoerder van de RET heeft gereageerd op de situatie: “Uiteraard vinden we dit -met name voor reizigers die afhankelijk zijn van de roltrappen en liften- enorm vervelend. Toegankelijkheid voor iedereen is juist zo belangrijk. We balen ervan dat we dit nu op een aantal plekken niet kunnen bieden. Er wordt aan gewerkt dit te verbeteren maar deels zijn we ook afhankelijk. De communicatie rondom deze langdurige storingen kan beter en wordt door de RET opgepakt.”

2017
In 2017 maakten we samen met raadslid Benvenido van Schaik van Leefbaar Rotterdam, een reportage over het reizen met een scootmobiel in het openbaar vervoer. Wij spreken hem over de huidige situatie. “Sinds 2017 is de situatie enorm vooruitgegaan. De toegankelijkheid op de stations is echt verbeterd. Daar moet ik de RET toch wel de complimenten voor geven”, zo vertelt Van Schaik. “Ik wil ze geen nekslag geven, omdat ze iets niet snel genoeg repareren, we weten dat de RET kampt met financiële problemen, dat is geen geheim.” Volgens Van Schaik doet de RET wel hun best en dat is wat telt. Bekijk hieronder de reportage met Van Schaik terug.