RET door inspanningen gemeente gered van randje faillissement

Het scheelde niet veel of RET was failliet, maar na veel inspanning van de gemeente en metropoolregio MRDH is het vervoersbedrijf gered. RET ontvangt miljoenen om alles weer op de rails te krijgen.

De oorzaak

De grootste klap voor het bedrijf was de corona-pandemie, maar ook daarna ging het slechter dan verwacht. De RET kampt met veel minder reizigers dan vóór corona; het aantal ligt op 90% van het niveau voor de pandemie. Het bedrijf had juist gerekend op een flinke groei, maar dat gebeurde niet. Het aantal reizigers ligt 18% lager dan verwacht en op die prognose waren de financiële afspraken met de MRDH gebaseerd.

Een andere oorzaak was de enorme toename van energiekosten, dat kostte de RET namelijk 40 miljoen extra. Door een verouderd personeelsbestand en een hoog ziekteverzuim moesten veel werknemers extern worden ingehuurd, wat de kosten verder opdreef.

De oplossing

Eén van de oplossingen die werd overwogen, was het ov duurder maken. Begin dit jaar was er al een prijsstijging van ruim 7% en een nieuwe prijsstijging zou het ov onbetaalbaar maken voor veel mensen. Ook zouden er tramlijnen worden opgeheven, maar daar kwamen Rotterdammers tegen in protest.

Afgelopen woensdag kwam naar buiten dat de problemen van RET voorlopig zijn opgelost. MRDH geeft de komende drie jaar 60 miljoen euro extra aan subsidie. Ook de gemeente Rotterdam heeft een eenmalig miljoenenbedrag overgemaakt. Het contract dat de RET heeft met de MRDH loopt eigenlijk tot 2030 en was gebaseerd op de verwachting dat het aantal reizigers zou blijven stijgen. Er was afgesproken dat ze daarom elk jaar minder subsidie zouden krijgen. Dit contract is nu opgebroken.

Rotterdam heeft flink moeten onderhandelen om dit voor elkaar te krijgen, zo vertelt wethouder Vincent Karremans aan het AD: “Niet elke MRDH-gemeente staat te juichen dat er nog meer geld naar Rotterdam gaat. Ik denk dat we heel blij mogen zijn dat de MRDH zo de portemonnee trekt. We hebben het onderste uit de kan gehaald.”

Bezuinigen

Wel moet de RET gaan bezuinigen op toezicht en handhaving in de trams. Dat betekent nog minder personeel dan er al was. In plaats daarvan moet er meer gebruik worden gemaakt van cameratoezicht en boa’s. De conducteurs die er zijn, worden meer ingezet op drukke lijnen waar er regelmatig wordt zwartgereden.

Het MRDH heeft een extra 30 miljoen opzij gezet om de RET te helpen na de drie jaar. De gemeente zal altijd veel moeite blijven doen om het bedrijf draaiende te houden. Als de RET failliet zou gaan, zou een ander vervoersbedrijf, uit bijvoorbeeld Amsterdam of Den Haag, het over moeten nemen.