Roeiers Ammy en Bastiaan over saamhorigheid en innovatie in de Rotterdamse haven

De Rotterdamse haven is de tiende haven van de wereld, en de grootste van Europa. Het gebied telt meer dan 3000 bedrijven, die intussen tienduizend vacatures te vergeven hebben. Maar zijn die vacatures ook de moeite waard? Hoe leuk is het om te werken in de haven? Dave van der Wal steekt van wal en zoekt het uit in… Langs de Maas.

In deze aflevering spreekt Dave in de EIC Mainport Rotterdam met roeiers Ammy en Bastiaan van de Koninklijke Roeiers Vereeniging Eendracht (KRVE). Ze dragen de vereniging een warm hart toe en vertellen enthousiast over hun werk.

Onderlinge verbondenheid
Dave vraagt Ammy en Bastiaan naar bijzondere momenten van hun jarenlange loopbaan als roeier. Voor oud-roeier Ammy – door zijn collega’s André genoemd – is dit zonder twijfel de koninklijke onderscheiding ter ere van het honderdjarig bestaan van de vereniging.

Bastiaan kan niet anders dan de onderlinge verbondenheid benoemen. Een kernwaarde binnen de KRVE die nog vaak in het gesprek terug zal komen. Deze samenwerking, zowel intern als extern, is bijzonder. Hij legt uit hoe iedereen in de vereniging tijdens diensturen en privé voor elkaar klaarstaat.

Het vak van roeier
Dave is benieuwd wat het vak van roeier precies inhoudt, en ontdekt dat dit beroep in de loop der jaren flink is veranderd. Bastiaan licht toe dat waar roeiers ooit in roeiboten begonnen, ze inmiddels met hightech boten varen. Inclusief eigen werf, afmeersysteem en andere innovaties.

De KRVE ontwikkelde bijvoorbeeld ShoreTension, een uniek systeem dat wereldwijd wordt gebruikt voor het veilig aanleggen van schepen. Maar ondanks de grote rol van technologische innovaties, blijft menselijke kracht onmisbaar.

Onderdeel van de vereniging
Hoewel het werk van de roeiers nu een stuk veiliger is dan in de vorige eeuw, ligt het gevaar nog steeds op de loer. Ammy en Bastiaan vertellen Dave uitgebreid hoe veiligheid wordt gewaarborgd door de vereniging. De sterke onderlinge band en goede samenwerking liggen hieraan ten grondslag.

En ook de vierjarige opleiding die elke aspirant-collega volgt, is essentieel voor de veiligheid. Bastiaan neemt Dave mee in het verloop van deze opleiding, die je mag volgen als je voldoet aan de toelatingseisen, en als het team denkt dat je een goede aanvulling bent voor de hechte club.

Ook komt de bijzondere structuur van de vereniging aan bod, die heel anders is dan bij reguliere bedrijven. De roeiers vertellen over het ontbreken van een CEO en CFO. Iedereen beslist mee over belangrijke zaken. Ga je aan de slag bij de KRVE, dan word je dus niet alleen roeier, maar ook onderdeel van de vereniging. Iedereen is er gelijk, ongeacht zijn functie.

De romantiek van een vroege borrel
Dave besluit het gesprek met de vraag naar de sterke verhalen van de roeiers, want die zijn er natuurlijk in overvloed. En dat blijkt wel uit de verhalen die naar boven komen. Over de romantiek van een érg vroege borrel, het heen en weer pendelen van dames en een uitdagende klus in Newfoundland.

De komende weken duikt Dave nog dieper in de wereld van de havenberoepen. Hij spreekt onder andere met loodsen en een kapitein zeevaart over hun werk en de uitdagingen waarmee ze te maken krijgen.