Rotterdam langzaam op weg naar een autovrij centrum

Doordat het centrum van Rotterdam zo vol staat met auto’s, zou het een van de meest onaantrekkelijke binnensteden van Europa zijn. De gemeente wil dit veranderen en is al een tijdje bezig met het instellen van meerdere maatregelen om het centrum ‘autoluw’ te maken.

Dit zijn de maatregelen op een rijtje.

Emissie vrije zones
Er rijden steeds meer bestel- en vrachtwagens door de stad en die zijn een belangrijke oorzaak van luchtvervuiling en uitstoot van broeikasgassen. Vanaf 2025 mogen nieuwe zakelijke bestelbusjes en vrachtwagens geen schadelijke stoffen meer uitstoten in Zero Emissie zones. Vanaf 2030 geldt dat voor al het bedrijfsverkeer. Alternatieve opties zijn het gebruik van cargobikes of transporthubs opzetten aan de rand van de stad.

Parkeren ontmoedigen
Vanaf 1 januari 2023 werd overal in de stad betaald parkeren ingevoerd en verlengd om het parkeren in de stad te ontmoedigen. Nu pleit wethouder Vincent Karremans ook om het aantal parkeerplekken te verminderen. Er zijn maar liefst achttien parkeergarages in of vlak bij de binnenstad, wat goed is voor ruim 9.000 parkeerplekken. Die gelegenheid werkt averechts als de gemeente minder auto’s in de binnenstad wil. De parkeergarages kunnen bijvoorbeeld omgetoverd worden in een ondergrondse opslag, foodhallen of een sportschool.

Hofplein op de schop
Het drukke Hofplein wordt helemaal getransformeerd in 2024. Nu liggen er op sommige plekken wel vijf rijstroken naast elkaar, maar in het nieuwe ontwerp verdwijnen die bijna allemaal. Er komt meer plek voor voetgangers, fietsers en groen. Het aantal passerende trams verandert niet.