De mobiliteit van Rotterdam is één van de veel besproken onderwerpen bij de Gemeente Rotterdam. Ruim baan voor voetgangers en openbaar vervoer, de auto als gast voorzien in de binnenstad en ‘de fiets’ een nieuwe definitie geven. Deze ambitie werd vanochtend gepubliceerd in een discussienotitie van de RMA (Rotterdamse Mobiliteits Agenda).
Op de lange termijnen (2015-2018) werden deze plannen voorgesteld voor de stad en regio. In het komende half jaar worden vier concrete uitvoeringsplannen behandeld: het fietsplan, het parkeerplan, een verkeersveiligheidsplan en het verkeerscirculatieplan. Op de RMA kan voortgeborduurd worden om de toekomstplannen te kunnen realiseren.
Het aantal inwoners in de stad blijft de komende jaren ook groeien. De meeste mensen willen wel een auto, maar het is geen eerste prioriteit meer, omdat het elektrisch rijden toeneemt. Over het verkeer in de stad is weinig te discussiëren, omdat het de afgelopen jaren en tot op heden stabiel is gebleven. Het fietsverkeer is weliswaar toegenomen met 60%. Ook moet de luchtkwaliteit verbeterd worden. “Deze ontwikkelingen vragen om een nieuwe aanpak van mobiliteit. Rotterdam is een autostad, altijd al geweest. Het wordt tijd om de aandacht meer naar de fiets en het openbaar vervoer te verleggen. Ik ga hierover graag het gesprek aan met de stad. Alles is bespreekbaar en frisse ideeën zijn welkom,” aldus de Rotterdamse mobiliteitswethouder, Pex Langenberg.
Kijk voor meer informatie over de aangeduide punten op www.persberichtenrotterdam.nl