Woordvoerder van Rotterdam The Hague Airport, ontkent de beweringen over mogelijke krimp op basis van de uitspraak van de rechtbank Gelderland. Eerder verschenen er berichten dat het vliegveld zou moeten krimpen in verband met overmatige stikstofuitstoot, wat volgens het vliegveld niet klopt.
Zo schrijft de NRC dat de rechter besloten heeft dat de te hoge stikstofuitstoot voor minder vluchten in Rotterdam zorgt. Dit is volgens Rotterdam The Hague Airport niet juist. Hoewel het vliegveld nog niet bekend is met deze mogelijke krimp, bevestigen ze wel dat het stikstofprobleem binnen de organisatie speelt.
De verwarring wordt veroorzaakt door de vele verschillende onderwerpen die nu spelen rondom het vliegverkeer bij de luchthaven, vindt de woordvoerder. “Het zijn allemaal losse dingen van elkaar.” Zo worden vluchten geschrapt door operationele problemen bij Transavia, is het vliegveld bezig met het verkrijgen van een natuurvergunning en loopt er een proces met betrekking tot een nieuw luchthavenbesluit. Het luchthavenbesluit heeft te maken met de ruimte van het vliegveld voor de toekomst. Woordvoerder: “Maar dit is een apart traject, wat los staat van de natuurvergunning.”
Volgens voorzitter van Vereniging Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast Rotterdam Airport, Alfred Blokhuizen, is dit niet waar: “Wat zij fout doen is zeggen dat de twee zaken niet met elkaar te maken hebben. Een nieuw luchthavenbesluit kan niet zonder een natuurvergunning. Je moet eerst weten hoeveel stikstofuimte je hebt voor je een algemene vergunning kunt aanvragen.”
Afgelopen week werd bekendgemaakt dat het vliegveld de stikstofrechten van twee boerderijen heeft opgekocht om de natuurvergunning veilig te stellen. Deze natuurvergunning wordt verstrekt door het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Zo’n vergunning is sinds 2020 wettelijk verplicht voor vliegvelden vanwege de schadelijke effecten van stikstofuitstoot op Natura-2000 gebieden.
Het vliegveld verwacht de vergunning snel te verkrijgen, ook zonder de aankoop van de stikstofrechten van boeren: “Het kopen van de stikstofrechten van de boerderijen is eigenlijk gewoon voor de zekerheid”, vertelt de woordvoerder. Alfred gelooft hier niets van: “Ze kopen twee boerderijen op ‘voor de zekerheid’, maar dat kost miljoenen. Dat doe je niet voor de zekerheid.”
De urgentie van het verkrijgen van de vergunning is hoog, al helemaal met betrekking tot de uitspraken en speculaties over de krimp en de algehele toekomst van het vliegveld. “We moeten wachten tot we duidelijkheid krijgen over de natuurvergunning”, vertelt de woordvoerder van het vliegveld.
Ondanks deze uitdagingen blijft vliegen vanaf Rotterdam nog steeds mogelijk: “De luchthaven is gewoon operationeel. We hebben nu ook bestaansrecht op het vliegen en uitstoten van stikstof, ondanks het ontbreken van de natuurvergunning.” Aldus de woordvoerder.
Volgens Alfred is deze uitspraak onterecht: “Zij hebben geen vergunning dus kunnen helemaal niet stellen dat zij open kunnen blijven zoals zij denken, want dat is helemaal niet zeker.”