Met ruim vierduizend deelnemers was Zomercampus010 in 2020 de grootste zomerschool van Nederland. Maar gemeente, schoolbesturen en gemeenteraad hadden verschillende ideeën over de aanpak van de door corona toegenomen kansenongelijkheid op scholen. Hierdoor verdween het oorspronkelijke doel – werken aan leerachterstanden bij de zwakste leerlingen – steeds verder naar de achtergrond.
Een duidelijke probleemanalyse ontbreekt eind april 2020, toch is de oplossing al snel in zicht. Het is het begin van de pandemie, de scholen in Rotterdam zijn dicht en de zorgen over de leerachterstanden nemen toe. Het thuisonderwijs maakt de kansenongelijkheid groter, waarschuwen deskundigen. Op de Coolsingel denkt de afdeling Onderwijs na over de tijd na de lockdown. Er zijn plannen voor een zomerschool om de leerkloof te dichten, een wens die ook blijkt te leven bij de gemeenteraad.
Die zomerschool komt er in 2020, de grootste zomercampus van Nederland zelfs. Zo’n 4500 kinderen, voornamelijk basisscholieren, doen mee aan een programma met sport, cultuur en taal. Maar ondanks de grote ambities haalt Rotterdam er met name wat betreft de leerachterstanden niet alles uit wat erin zit, blijkt uit een evaluatie aan het einde van 2020.
Vers Beton en OPEN Rotterdam doken in notulen van gemeenteraads- en commissievergaderingen, brieven aan en van de wethouder en de evaluatie van eind 2020 door onderzoeksbureau Sardes. De reconstructie laat zien dat zowel de scholen als onderwijsdeskundigen geen rol hadden bij de invulling van het onderwijsgedeelte van het programma. Door het ontbreken van consensus bij gemeente, schoolbesturen en gemeenteraad over het doel van de zomerschool raakte het inhalen van de onderwijsachterstanden steeds verder uit zicht.
Wil je meer lezen over zomerscholen in Rotterdam? Kijk dan op de website van Vers Beton.
Dit onderzoek is een samenwerking tussen OPEN Rotterdam en Vers Beton, en is mogelijk dankzij het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek en de supporters van Vers Beton.
Door Saskia Klaassen en Joost Baumgardt