Ook Rotterdamse binnenvaart vertraagd door problemen Suezkanaal

Een pakketje met onderdelen voor de Rotterdamse start-up Zero Emission Services ligt nog steeds op het 400 meter lange Ever Given schip in de Great Bitter Lake, een meer bij het Suezkanaal. Het enorme containerschip dat in maart zes dagen lang het Suezkanaal blokkeerde is nog steeds niet vrijgegeven door de Egyptische autoriteiten. Het gaat om een vijftal in China vervaardigde batterijmodules die onderdeel uitmaken van de zogeheten ‘ZESpack’. Dat is een accu die wordt vervaardigd in het formaat van een container en vanaf deze zomer een emissieloze binnenvaart route mogelijk maakt voor de distributie van bier.

De in Suez vertraagde goederen maken deel uit van ongeveer 10 procent van één van de drie batterijcontainers die ZES (Zero Emission Services) vervaardigt voor de binnenvaart van onder meer Heineken. In totaal leverde dat ZES een vertraging van ongeveer een maand tot anderhalve maand op. Dat laat Janneke ‘t Hart, communicatiemanager van de Rotterdamse onderneming, aan ons weten. Het bedrijf ziet de humor er uiteindelijk wel van in. Na de vertragingen die zijn opgelopen door de coronacrisis kon dat er namelijk ook nog wel bij. Op LinkedIn postte het bedrijf toen de Ever Given na zes dagen vrijkwam een bericht op LinkedIn. “Goed nieuws voor ZES, want de eerste vijf modules voor onze ZESpack liggen aan boord. Als je goed kijkt kan je ze zien liggen.” Dit was voordat bekend werd dat de modules nog lang niet onderweg zijn naar Rotterdam.

De ZESpack is oorspronkelijk een idee van Heineken in de ambitie de distributieketens milieuvriendelijker te maken. Vandaar ook de naam ZESpack, die doet denken een een bierverpakking. De ZESpack is als het ware een oplaadbare batterij zo groot als en in vorm van een standaard container. Een omgebouwd binnenvaartschip kan 40 tot 60 kilometer op een van die accu’s varen. Eén binnenvaartschip dat op accu’s vaart bespaart per jaar 1.000 ton CO2 en 7 ton stikstof.