Rotterdamse fatbike verkoper snapt goed dat fabrikanten werken aan ‘skinnybikes’

De Rotterdamse winkelier Bas van een fietsenwinkel in Feijenoord snapt goed dat er nu al fabrikanten bezig zijn met het maken van ‘skinnybikes’. De Tweede Kamer wil namelijk een wet aannemen die het dragen van een helm en een minimumleeftijd van 14 jaar voor mensen op een fatbike verplicht stelt. “Een beetje overtrokken.”

Fietsverkoper Bas op Zuid snapt wel dat er al fabrikanten bezig zijn met alternatieven. Als winkelier die alleen legale fatbikes verkoopt, vindt hij alle regels wat overtrokken. “De helmplicht gaat mij wel een beetje ver. Als je je houdt aan de wettelijke snelheid zou er niet zo veel aan de hand zijn. “Het probleem is vooral dat er niet gehandhaafd wordt.”

‘Tuurlijk kan dat, maar dat willen wij helemaal niet’
Eigenaar van fatbike fabrikant STOER Bikes, vertelt hoe zij niet van plan zijn om veranderingen aan hun fatbike te geven.“Tuurlijk kan dat, maar dat willen we helemaal niet.” Hij is het niet eens met het zogenoemde kat-en-muisspel. “Wij willen de fatbike gewoon de fatbike laten, maar wel op een veilige manier, door er bijvoorbeeld geen kinderen op te laten rijden, maar daar ligt ook verantwoordelijkheid bij de ouders.”

Hij gaat verder over hoe de fatbike juist veiliger zou zijn dan een normale elektrische fiets. “Door het sterke frame en bredere banden ben je veiliger op de weg, denk bijvoorbeeld aan tramrails.” De fatbikes zijn aantrekkelijker voor jongeren om op te rijden door hun uiterlijk, maar dus niet minder gevaarlijk, vertelt de eigenaar verder. “Elektrische fietsen zijn net zo goed op te voeren en dat wordt ook zeker gedaan. Maar daar wordt niks over gezegd.”

Wat vind jij? Tip OPEN Rotterdam via [email protected].