Rotterdamse haven kwetsbaar door Duitse spoorwegstaking

Rotterdamse haven gaat mogelijk last krijgen van de Duitse spoorwegstaking die woensdagmiddag begonnen is. Een groot deel van de goederen die via de Rotterdamse haven wordt overgeslagen, gaan per trein van of naar Duitsland. Hierdoor is Rotterdam kwetsbaar voor een langdurige stremming van het treinverkeer.

Rotterdam is de belangrijkste aan-en afvoerhaven voor Duitsland. Vooral kolen en ertsen, ook wel droge bulklading genoemd, worden via het spoor naar de Duitse industrie en energiecentrales vervoerd. Zo’n 500 treinen rijden per week over de Betuweroute Europa binnen. 90% van het spoorverkeer van en naar Rotterdam gaat de grens over.

Duitse treinmachinisten hebben een staking aangekondigd om een doorbraak te forceren in het cao-overleg met werkgever Deutsche Bahn. De vakbond GDL eist voor de machinisten een hogere loon en een kortere werkweek.

De staking is woensdagmiddag gestart en zal tot maandagochtend duren. Hiermee wordt dit de langste spoorwegstaking in de Duitse geschiedenis ooit. Machinisten legden in oktober ook al enkele keren voor korte duur het werk neer.