De gemeente Rotterdam helpt mensen met geldzorgen en schulden tijdens de campagne Geldzorgen. Die begon een jaar geleden en heeft nu, in april, zijn derde editie. Om ook jongeren te bereiken, slaat de gemeente de handen ineen met influencers die tijdens de Money Talks hun geldzorgen delen. Zo hopen ze geldzorgen bespreekbaar te maken.
“De campagne heeft vorig jaar een heel positief effect gehad”, vertelt de woordvoerder van de wethouder armoedebestrijding, Jade van Doornik. “De video’s die we hebben verspreid, hebben meer dan 380.000 views en dus heel veel Rotterdammers bereikt. In de reacties zagen we dat mensen het open gesprek over geldzorgen erg waarderen en ook hun eigen ervaringen deelden. Daarnaast zagen we een stijging in websitebezoeken en telefoontjes naar de gemeente Rotterdam over geldzorgen en schulden tijdens de campagneperiode.”
Money Talks @ Night
Om jongeren dit jaar nog meer te bereiken, organiseert de gemeente op woensdag 2 april in samenwerking met Albeda en Zadkine de Money Talks @ Night. Met verschillende activiteiten en spellen openen ze het gesprek over geld. Ook zijn er drie Rotterdamse influencers aanwezig: Rarko, Ruwhel Emers en Christina Curry, die hun eigen verhalen delen over geldzorgen en schulden.
Van Doornik vertelt dat ze in de toekomst meer van dit soort influencercampagnes willen doen, met wisselende influencers. “We willen met Money Talks @ Night en de gehele campagne jongeren stimuleren om met elkaar te praten over hun geldzorgen en schulden. Erover praten is namelijk een belangrijke eerste stap naar hulp. Ook willen we dat nog meer Rotterdammers weten dat de gemeente hulp biedt bij geldzorgen en schulden, zodat het makkelijker wordt voor ze om hulp te zoeken wanneer ze dat nodig hebben.”