Rotterdamse kunstenares Anne Wenzel combineert activisme met kunst

De Rotterdamse kunstenares Anne Wenzel is door haar Duitse jeugd opgegroeid met een diepgeworteld schuldgevoel. De Tweede Wereldoorlog en de gevolgen daarvan spelen daardoor een grote rol in haar leven en in de kunst die ze maakt. Dit schuldgevoel geeft haar werk een diepere betekenis. In de documentaire Wenzel Vecht volgt Charlotte Meijer Wenzel tijdens het boetseren en plaatsen van het Razzia Monument.

De documentaire belicht daarnaast het ‘cijferbeleid’ van musea, tot in de boksring aan toe. Wenzel wint een bokswedstrijd tegen de directeur van het Stedelijk Museum Schiedam en krijgt een carte blanche expositie: volledige vrijheid in vier zalen van het museum. Hieruit is de expositie Carte Blanche (Fuck The Dictator) ontstaan, wat naast een tentoonstelling, ook een onderzoek naar de rol van de kunstenaar en de autonomie van de kunst.

“Wenzel Vecht geeft een inkijkje in een niet-alledaags leven waarin niet alledaagse keuzes worden gemaakt. Anne werkt zonder concessies te willen doen en vecht daar letterlijk voor. Tegelijkertijd is ze in staat zich kwetsbaar op te stellen”, ligt Marjolijn van der Meijden, projectleider Beeldende Kunst & Openbare Ruimte bij het CBK, toe.

Deze documentaireserie is vanaf zondag 11 februari om 18.15 uur wekelijks te zien op OPEN Rotterdam.